Ahad, 23 Jun 2019

Kerajaan tawar RM6.2 bilion ambil alih 4 lebuhraya bertol

tyrazalhe 

 

Hasil kajian Kementerian Kerja Raya dibentang ke Kabinet Julai


KUALA LUMPUR – Kementerian Kewangan (MOF) telah memberikan surat tawaran rasmi kepada empat syarikat konsesi lebuhraya dengan harga ‘’enterprise value’’ atau nilai wajar perusahaan berjumlah RM6.2 bilion.

Empat konsesi lebuhraya bertol itu yang Gamuda Bhd mempunyai kepentingan ialah Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint), Lebuhraya Shah Alam (Kesas) dan Terowong SMART (SMART).

Harga tawaran kepada LDP adalah RM2.47 bilion, Sprint (RM1.98 bilion), Kesas (RM1.38 bilion) dan SMART (RM369 juta).

Menteri, Lim Guan Eng berkata, kejayaan tawaran itu adalah tertakluk kepada ketekunan wajar, sokongan pemegang saham dan pemiutang syarikat konsesi yang mencukupi serta kelulusan Jemaah Menteri yang muktamad.

“Jika proses pengambilalihan lebuhraya bertol ini berjalan dengan lancar, kerajaan, menerusi sebuah syarikat tujuan khas (SPV) milik penuh Kementerian Kewangan Diperbadankan, akan memgambil alih lebuhraya berkenaan pada 31 Dis, 2019,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Pihak SPV akan membiayai harga tawaran sebanyak RM6.2 bilion dengan penerbitan bon.

Lim berkata, dengan sistem caj kesesakan baharu seperti diumumkan sebelum ini, pengguna empat lebuhraya itu akan menikmati penjimatan sehingga RM180 juta setahun, dan penjimatan ini bermakna pendapatan boleh guna isi rumah rakyat Malaysia akan bertambah dengan jumlah yang sama.

Caj kesesakan adalah caj boleh ubah yang bergantung kepada masa penggunaan. Kerajaan secara prinsipnya akan memberikan diskaun sehingga 30 peratus pada waktu luar puncak dan kadar percuma pada waktu bukan puncak.

“Di samping itu, bagi tidak membebankan rakyat, kerajaan akan mengekalkan caj kesesakan maksimum pada waktu puncak pada kadar tol sedia ada. Struktur akhir caj kesesakan akan dikaji secara terperinci dan diperhalusi sebelum ia dilaksanakan pada 1 Jan, 2020,” katanya.

Di samping itu, pengambilalihan empat lebuhraya berkenaan juga akan secara langsung menjimatkan pembayar cukai sekurang-kurangnya RM5.3 bilion dalam bentuk pampasan kepada syarikat konsesi untuk membekukan kenaikan kadar tol sehingga akhir hayat konsesi.

Sementara itu, Menteri Kerja Raya Baru Bian berkata, sebarang cadangan pengambilalihan mana-mana lebuh raya akan hanya diputuskan oleh Jemaah Menteri setelah mengambil kira hasil kajian dan syor daripada Kementerian Kerja Raya berhubung hala tuju di negara ini secara menyeluruh.

Menurutnya, laporan kajian itu akan hanya dibentangkan kepada Jemaah Menteri pada Julai.

“Sepertimana yang dimaklumkan sebelum ini, Kementerian Kerja Raya telah melantik perunding audit bebas bertauliah pada Januari 2019 bagi meneliti dan mengkaji secara holistik hala tuju industri tol di negara ini.

“Antara prinsip atau kriteria utama kajian berkenaan ialah mencadangkan opsyen-opsyen yang munasabah dan boleh diterima pakai oleh semua pihak yang berkepentingan iaitu kerajaan, syarikat konsesi dan juga rakyat sebagai pengguna, meminimumkan beban kewangan kerajaan dan memastikan piawaian operasi dan selenggara lebuh raya sedia ada tidak terjejas,” katanya.- Bernama


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.