Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mengulangi pendirian
kerajaan untuk meneruskan Projek Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL)
tetapi dengan syarat jika kos ideal dapat dipersetujui oleh Malaysia
dan China.
Perdana menteri dipetik SCMP berkata demikian di Manila, Filipina pada hari Khamis lalu.
Projek ECRL bernilai RM81 bilion telah diluluskan kabinet pada bulan Oktober 2016.
Pembinaan itu akan dikendalikan oleh China Communication Construction Company Ltd (CCCC), manakala pembiayaan pula akan disediakan oleh Bank Eksport-Import China (Exim Bank of China) .
Bayar faedah RM200 juta
Kerajaan telah membayar faedah RM200 juta kepada kontraktor utama ECRL Communications Construction Company (CCCC). Pembayaran faedah itu pula berdasarkan pinjaman sebanyak RM55 bilion dari Exim Bank.
Mahathir juga berkata Putrajaya mempertimbangkan meneruskan rancangan projek ECRL itu selepas memikirkan kerajaan perlu membayar pampasan besar jika dibatalkan dan perlu memberi lampu hijau kepada projek itu pada harga yang dikurangkan.
"Nah, kerana kami tahu bahawa kontrak tidak boleh ditamatkan secara unilateral. Anda perlu membayar pampasan.
"Pampasan boleh jadi sangat besar. Antara perlu membayar pampasan jika anda berhenti dan meneruskan jika harga dikurangkan, akan menjadi sesuatu yang akan kami pertimbangkan untuk melihat keputusan mana yang paling baik. "
Pada hari Ahad, Mahathir berkata perbincangan
dengan kontraktor mendedahkan bahawa projek itu boleh dilaksanakan
dengan kos RM35 bilion, jauh lebih rendah daripada harga asal RM55
bilion yang dipersetujui sebelum ini.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.