PERTH: Penyiasat kemalangan dari Australia mendedahkan kepada
AirlineRatings.com bahawa data menunjukkan MH370 mungkin menurun pada
tahap sehingga 20,000 kaki (6700 meter) seminit dalam detik-detik
sebelum ia jatuh ke dalam laut bersama-sama 239 orang penumpang dan anak
kapal.
Dalam temu bual beliau yang pertama selepas mengambil alih jawatan
Ketua Pesuruhjaya bagi Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB),
Greg Hood memberitahu AirlineRatings.com di Perth, Australia Barat,
bahawa komunikasi satelit automatik dengan Boeing 777 pada minit-minit
terakhirnya menunjukkan bahawa kadar penurunan pesawat itu meningkat
secara mendadak daripada kira-kira 5,400 kaki (1200 meter) seminit
sehingga 20,000 kaki (6700 meter) seminit.
Peningkatan besar itu menunjukkan bahawa tidak ada sesiapa sedang mengendalikan pesawat itu, kata beliau.
Wawancara eksklusif dengan AirlineRatings.com itu diadakan selepas
beberapa media memetik satu laporan FBI yang dibuat dua tahun lalu
mengenai satu program simulator penerbangan yang dimiliki oleh
juruterbang MH370, Kapten Zaharie Ahmad Shah di komputer di rumahnya
yang mendakwa beliau telah meluncurkan pesawat Boeing 777 itu dalam satu
pendaratan ke dalam air yang terkawal dan bahawa ATSB sedang membuat
pencarian di tempat yang salah.
Hood juga memberitahu AirlineRatings.com bahawa laporan FBI itu bukan sesuatu yang baharu.
"Kami telah mengetahui mengenai laporan FBI itu selama dua tahun dan ia
telah dilaporkan secara meluas di dalam media pada masa itu. Ia bukan
satu perkara baharu." Namun Hood menegaskan kepada AirlineRatings.com
bahawa laporan FBI itu hanya "berkemungkinan menunjukkan terdapat
perancangan dan mungkin niat, tetapi ia tidak memberitahu kita di mana
pesawat itu berada.
"MH370 hilang dalam keadaan penuh misteri pada 8 Mac 2014, selepas
perhubungan dari pesawat itu terputus semasa apa yang sepatutnya adalah
satu penerbangan rutin dari Kuala Lumpur ke Beijing.
Bagaimanapun Hood masih yakin untuk menemui MH370 pada bulan-bulan akan datang.
Ketua Pengarang AirlineRatings.com, Geoffrey Thomas berkata, pendedahan
baharu oleh ATSB ini "menjelaskan lebih banyak maklumat mengenai
saat-saat akhir tragedi MH370 itu."
"Adalah amat penting bahawa ATSB, bagi pihak pasukan pencarian pelbagai
negara itu, melenyapkan spekulasi yang merosakkan tentang apa yang
mungkin atau tidak mungkin berlaku pada MH370," kata Thomas.
Wawancara lengkap AirlineRatings.com bersama Encik Hood boleh diperoleh
di Http://www.airlineratings.com/news.php?s&id>739.
AirlineRatings.com ditubuhkan pada 2013 dan satu-satunya laman web
penarafan keselamatan dan produk di dunia.
Laman web itu mentakrifkan tahap keselamatan bagi 450 daripada syarikat penerbangan yang terbesar di dunia.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.