Rabu, 24 November 2010

Penghawa dingin Perpustakaan Keningau rosak tiga tahun

KENINGAU KINI

KENINGAU . - Tiga tahun sudah berlalu tetapi masalah kerosakan penghawa dingin di bangunan perpustakaan daerah di sini masih belum berjaya diselesaikan.

Hal itu menimbulkan kekesalan Timbalan Ketua Menteri, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan yang mengarahkan supaya masalah tersebut diatasi segera.

Beliau pelik kenapa masalah tersebut masih tidak boleh diatasi walaupun sudah tiga tahun berlalu.

''Saya mengetahui perkara ini melalui sepucuk surat yang disampaikan oleh seseorang pengunjung yang antara lain memaklumkan mengenai keadaan perpustakaan itu.

''Pengunjung mendakwa penghawa dingin bangunan itu tidak berfungsi selama tiga tahun menyebabkan ketidakselesaan meskipun pihak perpustakaan terpaksa membuka tingkat dan memasang kipas," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengadakan lawatan mengejut ke perpustakaan itu, kelmarin.

Pairin yang juga Ahli Parlimen Keningau berkata, berdasarkan laporan awal yang diterima pihaknya mendapati alat tersebut rosak secara berperingkat-peringkat.

Bagaimanapun tegasnya, ia perlu diatasi segera demi keselesaan pengunjung perpustakaan berkenaan.

Sementara itu, Ketua Perpustakaan Zon Keningau, Andi Syiartazni Kamaluddin berkata, laporan mengenai masalah penghawa dingin itu telah dikemukakan kepada pihak bertanggungjawab.

Sehubungan itu, beliau meminta orang ramai bersabar dan pihaknya akan memastikan kerja-kerja membaikpulih alat itu dapat segera dilakukan.

Bangunan Perpustakaan Wilayah Keningau yang beroperasi sejak 15 tahun lalu itu dilengkapi dengan 14 kompresor bagi menjana alat penghawa dingin di bangunan berkenaan.

33 ulasan:

  1. penghawa dingin di perpustakaan keningau itu perlu dibaiki dgn segera, tiga tahun ia tak di perbaiki, ia amat lama.

    BalasPadam
  2. penghawa dingin yang rosak perlu dibaiki dengan segera. ini bagi memberikan keselesaan kepada pengunjung/pengguna perpustakaan tersebut.

    BalasPadam
  3. lawatan mengejut seperti ini yang dilakukan oleh Tan Sri Joseph Pairin Kitingan adalah amat baik bagi melihat sendiri keadaan yang berlaku.

    BalasPadam
  4. Sudah tiga tahun tapi masih belum menyelesaikan perkara ini. Mengapa ya? Bukankah perpustakaan sendiri ada peruntukan untuk membaiki pulih aoa-apa yang rosak?

    BalasPadam
  5. Diharapkan masalah penghawa dingin ini boleh diselesaikan secepat mungkin.

    BalasPadam
  6. 3 tahun tanpa penghawa dingin adalah terlampau lama. Macam mana pekerja dan pengunjung dapat tahan selama ini. Nasib baik, masalah ini diketahui oleh Pairin semasa dia lawat ke perpustakaan tersebut. Adalah penting untuk pemimpin sentiasa mengadakan lawatan seperti ini untuk mendekat dengan rakyat dan mengetahui masalah mereka. Dengan mengetahui masalah mereka, pemimpin haruslah segera mencari penyelesaian untuk masalah tersebut.

    BalasPadam
  7. Masalah penghawa dingin ini haruslah dibaiki segera. Jangan biarkan masalah ini berlanjutan. Adalah penting untuk memastikan pekerja kerja dalam suasana yang selesa.

    BalasPadam
  8. tentu masalah ini tidak berlarutan sehingga tiga tahun jika aduan dibuat lebih awal..

    BalasPadam
  9. sebagai sebuah tempat yang menjadi tumpuan orang awam, masalah seperti ini tidak patut berlaku. keselesaan, keselamatan dan kepuasan pengunjung sepatutnya mendahului kepentingan perpustakaan tersebut. saya harap keperihatinan Timbalan Ketua Menteri akan dapat menyelesaikan masalah ini.

    BalasPadam
  10. Ada kemungkinan dalam masa 3 tahun itu, ada beberapa kali diperbaiki tapi selepas beberapa ketika kembali rosak. Tidak mungkin perkara ini berlaku berlanjutan selama 3tahun. Tapi usaha untuk mengkhabarkan situasi ini di media dapat memberi impak yang besar.

    BalasPadam
  11. harap pengguna dan pekerja perpustakaan bersabar, tidak lama lagi pasti akan selesa.

    BalasPadam
  12. jika Tan Sri Joseph Pairin Kitingan tk melawat perpustakaan tersebut, pasti penghawa dingin tersebut akan terus dibiarkan. penghawa dingin itu perlu diperbaiki untuk keselesaan pengunjung.

    BalasPadam
  13. ini mungkin disebabkan pihak penyelengeraan penghawa dingin yang tidak memberikan perkhidmatan terbaik.

    BalasPadam
  14. Diharap kunjungan Timbalan Ketua Menteri, akan dapat memberikan penyelesaian berhubung masalah kerosakan penghawa dingin yang berlarutan selama 3 tahun ini.

    BalasPadam
  15. Keselamatan dan keselesaan para pengunjung harus diutamakan. Takkan lah selama 3 tahun ini masalah kerosakan penghawa dingin tidak dapat dibaiki.

    BalasPadam
  16. Siapa yang harus dipersalahkan? kenapa baharu sekarang memaklumkan masalah ini. Masalah penghawa dingin pun melibatkan Timbalan Ketua Menteri.

    BalasPadam
  17. Mungkin penghawa dingin mengalami kerosakkan teruk sehinggakan tiada pihak yang berani tampil dan terpaksa melibatkan Timbalan Ketua Menteri agar masalah ini dapat diselesaikan.

    BalasPadam
  18. yang pelik, masalah ini sudah berlarutan selama 3 tahun namun baru sekarang diberikan perhatian..apa yang pihak pengurusan perpustakaan dan pihak berkenaan buat?

    BalasPadam
  19. nasib baik, pairin membuat lawatan mengejut...jika tidak, mungkin masalah ini akan terus berlarutan..

    BalasPadam
  20. diharap pihak berkenaan akan melakukan apa yang patut untuk keselesaan pengguna..

    BalasPadam
  21. 3 tahun??? aiks, lamanya... apa cerita masih tak dibaiki???

    BalasPadam
  22. hal ni agak melucukan dan tak sepatutnya berlaku. Malangnya ia tetap berlaku... huhuhu

    BalasPadam
  23. Ya samm. memang patut dibaiki jika dah rosak. Bukan seja utk keselesaan pengungjung tetapi juga utk mengelakkan daripada andaian2 -ve. hehe

    BalasPadam
  24. malah lawatan mengejut oleh Tan Sri Joseph pun satu tindakan yang patut dipuji kerana langkah sebegini mampu membuktikan usaha pemimpin untuk memantau setiap keadaan yg berlaku.

    BalasPadam
  25. Ya, rasanya ada juga kemungkinan tu rebirth. Apapun, yg penting sekarang ialah hal ni diselesaikan segera.

    BalasPadam
  26. 3tahun rosak??kenapa tidak ada tindakkan berhubung masalah ini. Sungguh mengecewakan.

    BalasPadam
  27. Harapan kita, pihak perpustakaan cubalah untuk menyelesaikan masalah ini secepat mungkin. 3 tahun tidak ada perubahan, ini sungguh memalukan cara pengurusan yang lembap.

    BalasPadam
  28. Tiga tahun masalah belum dapat diselesaikan? Apa dah jadi? Ini zaman IT yang menyalur maklumat dalam sekelip mata, pekara ini berlaku disebabkan pegawai yang berkenaan tidak menjalankan tugas dengan baik. Patut dipecatkan.

    BalasPadam
  29. Tiga tahun? Tiga tahun cukup lama untuk membina sebuah lagi perpustakaan baru.

    BalasPadam
  30. Kesabaran pengunjung perpustakaan harus dipuji.
    Kegagalan pegawai berkenaan menjalankan tugas harus diperkutuk dan tidakan hrus diambil.

    BalasPadam
  31. Tahan uga orang awam yang mengunjungi perpustakaan tersebut.

    BalasPadam
  32. Alasan yang diberi pegawai berkenaan sukar diterima.

    BalasPadam
  33. Rediculous, tiga tahun tidak pandai selesaikan masalah kecil.

    BalasPadam

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.