Khamis, 6 Mei 2021

Ebit bantu anak gelandangan, daftar belajar di madrasah

MALAYSIAKINI

Malaysiakini

Simpati dengan nasib seorang kanak-kanak berusia 12 tahun yang baru kematian ibu bapanya dikatakan akibat wabak Covid-19, pendakwah terkenal Ebit Lew membantu kanak-kanak tersebut yang menjadi gelandangan di Bukit Raja, Klang.

Menerusi hantaran di Facebook semalam, Ebit berkata dia bergegas ke sana setelah mendapat maklumat daripada orang ramai berkenaan perkara itu.

“Ada yang mesej saya. Dia dah tiada sesiapa dalam hidupnya. Berat ujianmu duhai anak. Pasti ada hikmah di sebalik semuanya.

“Saya terus bergegas cari adik ni. Dari jauh tengok adik ni terus rasa nak menangis sebab baik dan beradab sangat.

“Fikir macam manalah hidup merata begini. Bila tanya mak ayah jer terus adik ni menangis,” katanya.

Ebit berkata ibu bapa kanak-kanak tersebut meninggal dunia pada Januari lalu.

Selepas membuat laporan di balai polis, Ebit berkata dia membawa kanak-kanak tersebut ke pasar raya untuk membeli barangan keperluan sebelum mendaftarkannya di sebuah madrasah.

“Saya tanya adik nak masuk sekolah madrasah. Nak ustaz. Nak jumpa mak ayah dalam syurga.

“Terus makin sedih, saya pun rindu mak. Rindu ayah. Kami solat sama-sama dan terus hantar adik ni masuk madrasah.

“Walau sekejap terasa rapat dan seperti keluarga. Adik jaga diri ya. Saya doa adik jadi anak soleh berjaya cemerlang. Nanti kita jumpa lagi," kata Ebit.

LIHAT FACEBOOK DI SINI.

Tiada ulasan: