Isnin, 12 Oktober 2020

Macau Scam versi Dubai tumpas, perdaya hampir 2 juta orang


Mungkin tidak ramai yang tahu, kira-kira 1 bulan yang lalu telah tertangkapnya seorang “insta famous” di Dubai. Namanya adalah Ramon Olorunwa Abbas atau lebih dikenali dengan nama Ray Hushpuppi.

Dia adalah seorang rakyat yang berasal dari Nigeria.

Dengan menggunakan nama gelaran di laman sosial Instagram miliknya iaitu Hushpuppi yang mempunyai 2.5 juta pengikut, beliau ini tampak sering berkongsi kehidupannya yang serba mewah.

Hampir setiap hari dia berkongsi koleksi kenderaan mewah miliknya, ke tempat-tempat mewah di serata dunia dengan menaiki jet peribadi, dan membeli beberapa jam tangan berjenama mewah.

Dia juga sering membeli belah pakaian yang berjenama ribuan dollar. Pokoknya apa sahaja keluaran terbaru terutama yang keluaran terhad dari jenama mewah akan dibelinya. Sehinggakan dia menggelar dirinya sebagai “Billionaire Gucci Master”.

Kerana sering berkongsi segala kemewahan yang dimilikinya di Instagram, secara tidak sedar dia telah menarik minat pihak FBI untuk mengenali siapa dirinya.

Dia sering memberitahu segala kemewahan yang dia ada ini datang dari hasil perniagaannya tetapi dia tidak pernah memberitahu apa jenis perniagaannya kepada umum.

Selama 4 bulan, pihak FBI mengekori dan memantau segala pergerakannya melalui instagram miliknya (Hushpuppi) itu.

Akhirnya, kecekapan pihak FBI telah dapat mengetahui bahawasanya Hushpuppi adalah seorang “scammer” dalam talian.

Abbas mempunyai rangkaian pasukan yang terdiri seramai 12 orang. Modus operandi Abbas dan pasukannya adalah menghantar e-mail palsu ke beberapa buah pasukan bola sepak dan bintang-bintang bola sepak yang tertumpu di Liga Perdana Inggeris di UK.

Dengan menggunakan kepakarannya, mereka berjaya masuk ke dalam data peribadi perbankan pasukan dan pemain tersebut. Mereka juga mempunyai kepakaran dalam memindahkan wang yang telah di scam itu ke beberapa akaun palsu mereka di beberapa buah negara di serata dunia hanya dengan transaksi dalam talian.
 
Mereka berjaya memindahkan wang-wang tersebut berjuta-juta dollar setiap hari.
 
Setelah pihak FBI mempunyai cukup bukti, mereka dengan kerjasama Police Dubai merancang penangkapan ke atas Abbas di tempat kediamannya di sebuah kediaman mewah di pusat bandar Dubai.

Operasi khas itu dinamakan “Operation Fox Hunt 2”

Abbas dan beberapa orang rakannya berjaya ditangkap pada malam ketika dia sedang tidur.

Police Dubai juga telah membuat video khas pada malam operasi penangkapan Abbas itu.

Kini Abbas atau Hushpuppi serta rakan subahatnya telah dihadapkan di mahkamah DOJ di New York, Amerika Syarikat atas perbuatannya.

Apa yang menarik, Abbas juga pernah tinggal di Malaysia untuk beberapa ketika.

Bergitulah pengakhiran seorang “Insta Famous” dengan kehidupan yang serba mewah tetapi palsu.

Jangan berkongsi kemewahan sekiranya tangan anda tidak bersih. Mungkin anda tidak sedar dalam anda gembira kerana mendapat populariti dan pengikut yang ramai, ada mata “penguasa” yang memerhati tanpa anda sedari. – Iesya Toh

Tiada ulasan: