Rabu, 30 September 2020

MKN nafi Selangor laksana PKP, Isnin depan

 Nizam Zain

MGF17092020_PM-RASMI-SKIM-BAJA18-681x454
Tan Sri Muhyiddin Yassin

KUALA LUMPUR – Majlis Keselamatan Negara (MKN) hari ini menafikan dakwaan kononnya seluruh kawasan di Selangor akan dikenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) bermula, Isnin depan.

Menurut Pasukan Respon Pantas KKM, perkara itu tidak pernah diumumkan oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin susulan peningkatan kes baharu Covid-19 di negeri ini.

“MKN menafikan kesahihan mesej yang tular yang mendakwa pada Jumaat ini YAB Perdana Menteri akan mengisytiharkan PKP atau ‘lockdown’ di Selangor bermula 5 Oktober 2020.

“MKN menegaskan berita tersebut adalah palsu dan meminta orang ramai agar tidak berkongsi atau menular berita palsu,” katanya dalam satu kenyataan, malam ini.

Berita palsu itu ditularkan di laman media sosial susulan kes baharu dan positif di Selangor dilaporkan meningkat secara mendadak kepada dua angka berbanding satu angka sebelum ini.

Peningkatan kes baharu itu diakui sendiri oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah yang mana kadar kebolehjangkitan Covid-19 atau R naught (R0) bagi Selangor menunjukkan peningkatan iaitu 1.95.

Peningkatan nilai R0 itu disebabkan oleh kenaikan mendadak jumlah kes harian positif Covid-19 iaitu antara 10 hingga 15 kes berbanding sebelum ini iaitu dua hingga tiga kes. – MalaysiaGazette

Tiada ulasan: