Sabtu, 15 Ogos 2020

Operasi 'bersihkan' perniagaan haram di Bandar Baru Sungai Buloh

Muhaamad Hafis Nawawi
 
OPERASI Bersepadu MBSA bersama pelbagai agensi lain berikutan isu video tular di Sungai Buloh. FOTO Eizairi Shamsudin

SEBUAH premis perjudian dalam talian yang dipercayai berselindung di sebalik pusat snuker di Bandar Baru Sungai Buloh, antara yang disita dalam operasi bersepadu hari ini.

Operasi bermula 10 pagi itu disertai 230 anggota penguat kuasa pelbagai agensi diketuai Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) bagi membanteras penjaja dan gerai tanpa kebenaran yang beroperasi di bahu jalan tanpa kebenaran.

Media yang turut dibawa menyertai operasi itu bagaimanapun mendapati ketika operasi, premis itu tidak beroperasi namun meja snuker, kerusi masih ada dan satu bilik tersorok di belakang kaunter dipercayai dijadikan premis perjudian dalam talian.

Turut kelihatan meja dan sofa yang tersorok di dalam pusat snuker itu menyebabkan MBSA mengambil tindakan menyita peralatan itu.

Timbalan Datuk Bandar Shah Alam, Mohd Rashidi Ruslan berkata, operasi bersepadu itu diadakan bagi membanteras penjaja tanpa kebenaran.

Menurutnya, untuk maklumat dari awal 2020 hingga Julai ini sebanyak 25 premis perniagaan tanpa lesen diusahakan warga tempatan diambil tindakan.

"Dalam tempoh sama, 19 premis perniagaan tanpa lesen dikendalikan warga asing disita di sekitar kawasan Bandar Baru Sungai Buloh.

"Tindakan sitaan diambil mengikut undang-undang Kecil Penjaja MBSA 2007 Peruntukan 19 (meninggalkan barangan perniagaan di tempat awam) dan peruntukan 3 (menjaja tanpa lesen) serta Peruntukkan 42 (kuasa sitaan)," katanya pada sidang media hari ini.

Mohd Rashidi berkata, operasi hari ini turut membabitkan perobohan ke atas premis yang melakukan penambahan pada bangunan tanpa kelulusan MBSA.

"Tindakan diambil mengikut Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 (Akta 133).

"MBSA juga mengalu-alukan kerjasama dengan pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan memberi komitmen agar siasatan segera dilakukan sekiranya ada dalam kalangan pegawai MBSA melakukan salah guna kuasa ketika menjalankan tugas di Sungai Buloh," katanya.

Sebelum ini dua versi video berdurasi 13 minit 28 saat dan lapan minit 29 saat yang dibuat secara langsung oleh pentadbir akaun Facebook Hot Burger Malaysia, Mohd Asri Hamid, 42, atau Asri Janggut mendakwa premis perniagaan diusahakan warga Aceh 'kebal' kerana tidak dikenakan tindakan atas kesalahan menjual rokok seludup.

Selain itu, video yang dirakam menerusi tinjauan semasa menaiki kereta itu juga mendakwa pihak berkuasa menutup mata kerana ada yang menerima habuan daripada 'tauke' kedai mesin judi.

Berita berkaitan

4 penguat kuasa MBSA, penjual rokok seludup direman seminggu

Seorang lagi penguat kuasa MBSA ditahan SPRM

Video Asri Janggut: 'Berani buat, beranilah tanggung' - KP Selangor

Video Asri Janggut: Akan ada penguat kuasa agensi lain ditahan

Kita akan pastikan peraturan ditegakkan - Datuk Bandar Shah Alam

Bukit Aman sahkan terima maklumat pegawai, anggota lindungi premis judi

Siasatan bukan untuk hukum Mohd Asri - Hamzah

Cemburu bila kami kena tindakan, orang lain tidak - Asri Janggut

Asri Janggut dakwa 'ayahanda' tak puas hati

Buat video dedah kegiatan haram dan serah pada KDN - Hamzah Zainuddin

Saya dengar sendiri penjelasan beliau - KPN

Asri Janggut dah jumpa KPN

Saya serah 100 peratus kepada Allah - Asri Janggut

Pendedahan Asri Janggut akan dibangkitkan di Dewan Rakyat

SPRM cari penguat kuasa lindung perniagaan haram di Sungai Buloh

'Hak polis untuk nafi tapi saya penduduk asal di situ' - peniaga burger [METROTV]

'Bagus, ada orang berani, ikhlas...' - KPN

Polis buat laporan polis terhadap peniaga burger tular

Gerai burger disita selepas nasihat tak diendah: MBSA

Tiada ulasan: