KUALA LUMPUR: Bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan lima ahli parlimen yang bersekutu dengannya hari ini mengumumkan diri mereka sebagai blok bebas berikutan tidak setuju dengan keputusan Pakatan Harapan (PH) untuk menyokong presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon perdana menteri pembangkang.

Mereka berkata mereka berpegang teguh pada keputusan sebelumnya untuk menamakan presiden Warisan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal untuk jawatan itu, sambil menambah bahawa DAP dan Amanah membuat perubahan walaupun pada awalnya menyokong ketua menteri Sabah itu.

"Kami membuat keputusan untuk tetap bersama Warisan sebagai blok bebas di dalam dan di luar Parlimen. Kami tidak akan bergabung dengan apa-apa gabungan pun."

Mahathir telah mencadangkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal sebagai calon perdana menteri PH jika mereka kembali berkuasa, dengan Anwar dan Datuk Seri Mukhriz Mahathir sebagai timbalannya.

Beliau berkata demikian semasa pertemuan dengan bekas pemimpin tertinggi dari PPBM, DAP dan Amanah.

Bagaimanapun, DAP dan Amanah kemudian berkata itu hanya cadangan, dengan apa pun keputusan akan dibuat oleh majlis presiden PH.

Awal minggu ini, PH mengumumkan bahawa mereka akan menyokong Anwar sebagai calon perdana menteri.

Dalam kenyataannya hari ini, Mahathir bahawa beliau dan lima ahli Parlimen akan terus menyokong Shafie sebagai calon perdana menteri walaupun keputusan PH berpihak kepada Anwar.

"Walaupun majlis presiden PH telah menamakan Anwar Ibrahim sebagai calon perdana menteri, itu tidak melibatkan saya atau rakan-rakan saya dari PPBM atau Warisan."

Beliau menambah bahawa DAP dan Amanah adalah mereka yang mencalonkan Shafie dengan Anwar dan Mukhriz sebagai timbalannya.

"Saya dan rakan-rakan di PPBM setuju dan menyokong cadangan itu kerana kami ingin menyelesaikan kebuntuan dengan memilih calon yang tepat yang dapat mendapat sokongan untuk mengembalikan mandat rakyat."

Beliau berkata bahawa pertemuan itu telah membuat keputusan bahawa beliau akan membuat kenyataan mengenai perkara itu, tetapi DAP dan Amanah telah berubah fikiran dan menyokong Anwar sebagai gantinya.

"Bagi kami, mencalonkan Shafie sebagai perdana menteri adalah langkah positif yang harus diambil," katanya.

"Kami tidak hanya percaya bahawa beliau boleh mendapatkan sokongan majoriti yang diperlukan, tetapi itu juga merupakan langkah progresif untuk memperkukuh hubungan antara Semenanjung Malaysia dan Sabah dan Sarawak."

Mahathir, yang juga ahli parlimen Langkawi, juga berkata mereka menentang segala usaha untuk mengganti speaker Dewan Rakyat. Beliau menambah bahawa mereka akan meneruskan usul undi tidak percaya terhadap Muhyiddin.

"Kami masih mengutamakan perjuangan asal kami untuk menolak kembalinya kerajaan kleptokrat," katanya.