Ahad, 28 Jun 2020

Mahathir cuba lagakan Shafie dengan Anwar – Bung


Rancangan Dr M lantik Shafie sebagai perdana menteri lucu, kata Bung Moktar

Pengerusi Umno Sabah Bung Moktar Radin memperlekeh rancangan Dr Mahathir Mohamad untuk menamakan Ketua Menteri Shafie Apdal sebagai calon perdana menteri Pakatan Harapan Plus sekiranya berlaku pilihan raya kilat.

Ahli Parlimen Kinabatangan itu berkata, Mahathir cuba melaga-lagakan Shafie dengan Presiden PKR Anwar Ibrahim.

“Dr Mahathir cuba mengelirukan orang ramai. Mungkin beliau hilang semua sokongan daripada PKR, DAP dan Amanah, dan sekarang berpaling kepada Shafie.

“Beliau cuba melaga-lagakan Anwar dengan Shafie. Saya fikir ia lucu,” katanya kepada FMT.

Beliau berkata, Shafie tidak mendapat sokongan semua pihak dalam PH, justeru tidak mungkin beliau dilantik sebagai perdana menteri.

Ketika ditanya sama ada rakyat Sabah harus menyokong sesama mereka, Bung berkata, jika Shafie memilih untuk membawa Warisan bekerjasama dengan Perikatan Nasional (PN), maka beliau akan menimbangkan untuk memberi sokongan kepada pemimpin parti itu.

Bercakap kepada ahli PPBM di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya malam tadi, Mahathir berkata, beliau akan berkempen untuk Shafie, sekali gus menjelaskan kepada akar umbi parti itu kenapa beliau berbuat demikian.

Katanya, cadangan untuk menamakan Shafie juga disokong oleh pemimpin Amanah dan DAP dalam mesyuarat bersama pemimpin Warisan.

“Saya harap akar umbi akan terima pencalonan (Shafie). Saya fikir kalau saya tidak ada, orang lain ada, kita nak orang meneruskan perjuangan kita.

“Sebab itu kita minta sokong Shafie kerana ia sependapat dengan saya dalam perjuangan lawan Najib Razak dan lawan Muhyiddin Yassin.”

PKR enggan menyokong cadangan untuk melantik Mahathir sebagai perdana menteri selama 6 bulan sebelum menyerahkan jawatan itu kepada Anwar sekiranya PH berjaya membentuk semula kerajaan persekutuan.

DAP dan Amanah menyokong cadangan tersebut. - FMT

Tiada ulasan: