Rabu, 29 April 2020

Parlimen wajar jadi sektor dibenar operasi penuh, kata MP

MALAYSIAKINI
 
Malaysiakini
 

Selepas beberapa sektor ekonomi dibenarkan beroperasi sepenuhnya, MP Lembah Pantai Fahmi Fadzil berkata parlimen wajar membenarkan parlimen untuk turut beroperasi juga.

"Parlimen sepatutnya dijadikan sektor yang dibenarkan beroperasi sepenuhnya.

"Demokrasi serta amalan semak dan imbang parlimen kritikal kepada perjalanan pentadbiran yang telus dan bertanggungjawab," katanya pada suatu hantaran Facebook malam tadi.

Dewan Rakyat dijadualkan bersidang pada 18 Mei depan, tetapi sesi 15 hari parlimen dipendekkan kepada satu hari sahaja.


Ini akan membolehkan sidang Dewan Rakyat untuk membahaskan rang undang-undang dan perniagaan kerajaan, tetapi tidak akan ada sesi soal jawab lisan, pertanyaan bertulis, usul, dan ruang khas.
Anggota parlimen juga perlu menjalani ujian Covid-19 dan pemeriksaan suhu sebelum mengikuti sidang tersebut, dan akan duduk sekurang-kurangnya dengan jarak satu meter antara satu sama lain.

MP pembangkang telah mengkritik sidang Dewan Rakyat yang dipendekkan, sementara presiden PKR Anwar Ibrahim berkata parlimen perlu bersidang sekurang-kurangnya dua hari untuk membolehkan beberapa perbahasan.

Terdahulu hari ini, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Mohamed Azmin Ali mengumumkan sektor ekonomi yang dibenarkan beroperasi dalam tempoh perintah kawalan pergerakan akan dibenarkan beroperasi sepenuhnya mulai esok.

Walau bagaimanapun, syarikat berkenaan mesti mematuhi prosedur operasi standard yang ditetapkan oleh kerajaan.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah memaklumkan KKM telah menyediakan prosedur baru untuk semua sektor ekonomi.

Pembinaan dan industri utama lain akan diberi keutamaan untuk dibuka semula terlebih dahulu, diikuti oleh sektor perkhidmatan, jelasnya.

Tiada ulasan: