Selasa, 31 Mac 2020

KKM: Pastikan ‘crowd control’ di bazar Ramadan

Prosedur pengurusan bazar Ramadan di WP tahun ini akan 
dipertingkat bagi mengelak orang ramai bersesak di gerai jualan.
 
PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) menegaskan sebarang penganjuran Bazar Ramadan tahun ini mestilah perlu memastikan “crowd control”.

“Kita perlu melihat pelaksanaan dan selagi mereka boleh mengikuti prosedur operasi standard (SOP) kami seperti mengikut jarak sosial yang ditetapkan dan mencuci tangan.

“Manakala, orang ramai perlu dikawal supaya jaga jarak sosial,” kata Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah pada sidang media mengenai perkembangan Covid-19 di KKM.

Sebelum itu, prosedur pengurusan bazar Ramadan di Wilayah Persekutuan mulai tahun ini akan dipertingkat bagi mengelak orang ramai bersesak di gerai jualan, kata Menteri Wilayah Persekutuan, Annuar Musa.

Beliau berkata, pihaknya akan membuat penelitian lanjut bersama pihak berkaitan sebelum pengumuman dilakukan tidak lama lagi.

Dalam pada itu, Hisham memaklumkan statistik menunjukkan terdapat 2 kumpulan umur yang paling tinggi kes positif Covid-19.

Beliau berkata kumpulan tersebut adalah dalam lingkungan 26 sehingga 30 tahun dan juga 56 sehingga 60 tahun.

“Umur muda sebab pelajar kembali ke luar negara atau mereka sering keluar walaupun ada Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) tetapi mereka keluar bergaul.

“Umur ke-2 (56-60) mungkin ketua rumah selalu keluar beli barang dan sebagainya dan dijangkiti dari masa keluar rumah itu,” katanya.

Hisham juga berkata setakat ini pesakit paling muda yang dijangkiti Covid-19 adalah yang berusia 18 bulan.Bagaimanapun, katanya, ibu bapa bayi itu dibenarkan bersama menjaganya.

Tiada ulasan: