Isnin, 30 Mac 2020

Ingat Fatwa Covid-19, rupanya fatwa politik.. Orang sibuk dengan ancaman virus, dia sibuk partinya tak dapat makan



FATWA MENGEJUTKAN DARIPADA PENASIHAT UMUM AMANAH

Mengejutkan sekali bila, tatkala seluruh rakyat sedang cemas berhadapan dengan wabak COVID-19, tiba-tiba sahaja Penasihat Umum AMANAH, Datuk Seri Ahmad Awang, muncul secara live lewat malam tadi untuk memberi fatwa dalam media rasmi AMANAH, Media Oren.

Ingatkan fatwa yang hendak diberi adalah mengenai hukum syarak ke atas mereka yang tidak mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan, Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan) 2020.

Rupa-rupanya fatwa yang diberi oleh Datuk Seri Ahmad Awang adalah mengenai hukum syarak ke atas mereka yang didakwa khianat kerana “meninggalkan Pakatan Harapan melalui mereka keluar meninggalkan parti mereka atau parti itu sendiri meninggalkan Pakatan Harapan”.

Kata Datuk Seri Ahmad Awang: “Mengkhianati amanah rakyat, mengkhianati amanah parti, mengkhianati amanah Kerajaan Pakatan Harapan dari segi syarak adalah satu perkara yang dilarang keras dan ia boleh membawa kepada kerosakan dan merupakan dosa besar”.

Tambah Datuk Seri Ahmad Awang: “Mereka yang bersubahat untuk membentuk kerajaan dengan kumpulan-kumpulan pengkhianat ini adalah terlibat sebagai orang yang bersubahat dan mereka juga adalah berdosa kerana mereka juga adalah pendukung kepada pengkhianat tersebut”.

Dalil yang Datuk Seri Ahmad Awang gunakan ialah Ayat 27 Surah al-Anfal yang bererti: “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan Rasul-Nya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya)”.


Beberapa perkara berbangkit daripada pengeluaran fatwa oleh Datuk Seri Ahmad Awang ini:

(1) Apakah Datuk Seri Ahmad Awang mempunyai kelayakan dari sudut undang-undang untuk mengeluarkan fatwa?

(2) Apakah fatwa yang dikeluarkan oleh Datuk Seri Ahmad Awang adalah fatwa yang benar atau fatwa yang batil?

(3) Apakah fatwa yang dikeluarkan oleh Datuk Seri Ahmad Awang membawa makna kerajaan yang ada sekarang adalah sebuah kerajaan yang tidak sah dari sudut hukum syarak?

(4) Apakah fatwa yang dikeluarkan oleh Datuk Seri Ahmad Awang turut terkena ke atas Yang di-Pertuan Agung yang terlibat di dalam pembentukan kerajaan yang ada sekarang?

(5) Mengapakah fatwa ini dikeluarkan bila ia menjejaskan kepentingan Pakatan Harapan tetapi tidak dikeluarkan bila ia menjejaskan kepentingan PAS dan Barisan Nasional?


Semoga alim ulama’ akan dapat membicarakan perkara ini dalam kadar segera sebelum ia lebih membarah.

MR :  AMANAH makin hari makin celaru


Tiada ulasan: