Jumaat, 28 Februari 2020

Muhyiddin angkat sumpah sebagai Perdana Menteri hari ini?

ALHAMDULILLAH akhirnya Tan Sri Muhyiddin Yassin dapat sokongan untuk mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri.

Begitulah mesej yang diterima sebentar tadi dari sumber.

Jika maklumat itu benar, bermakna kerajaan Perikatan Nasional membabitkan Bersatu, serpihan PKR, GPS, Warisan, Pas dan Barisan Nasional akan mengambil-alih pemerintahan negara.

Bagaimanapun sumber dalam Pakatan Harapan pula memaklumkan Muhyiddin belum mendapat cukup sokongan untuk membentuk kerajaan iaitu 112 sokongan Parlimen.

Kerajaan Pakatan Harapan runtuh Ahad lalu apabila Dr. Mahathir meletakkan jawatan Perdana Menteri.

Berikutan itu Muhyiddin telah membawa Bersatu keluar dari Pakatan Harapan dengan diikuti oleh Datuk Seri Azmin Ali bersama 10 ahli parlimen PKR.

Bagaimanapun DAP, Amanah dan PKR mendakwa telah mendapat cukup sokongan dan mencadangkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.

Hari ini Majlis Raja-Raja bermesyuarat bagi membincangkan perkembangan semasa politik negara dan menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk membuat keputusan selepas mendapat nasihat dari Dr. Mahathir selaku Perdana Menteri Interim.

Dr. Mahathir juga telah memanggil untuk dipercepatkan sidang Dewan Rakyat yang sepatutnya bersidang pada 9 Mac kepada 2 Mac ini atau Isnin ini.

Kerajaan PH yang memerintah selama 22 bulan setakat ini gagal menangani pelbagai isu dan yang paling utama adalah isu ekonomi dan perpaduan dalam kalangan rakyat.

Sejak memenangi pilihan raya lalu situasi tegang dan tidak terurus negara membimbangkan para pelabur asing.

Situasi itu menyebabkan Dr. Mahathir mengambil langkah drastik bagi memperbetulkan keadaan dan memulihkan negara.

Tiada ulasan: