Rabu, 26 Februari 2020

Kes SRC: Perbicaraan diteruskan di tengah-tengah kemelut politik

HIDIR REDUAN ABDUL RASHID




LANGSUNG | Perbicaraan terhadap bekas perdana menteri Najib Razak melibatkan dakwaan penyalahgunaan dana SRC International Sdn Bhd memasuki hari ke-83 di Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini.

Malaysiakini melaporkan perbicaraan ini secara langsung.



Perbicaraan dakwaan penyalahgunaan dana SRC International membabitkan bekas perdana menteri Najib Razak akan diteruskan tengah hari ini, selepas ditangguh semalam.

Prosiding di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Mohd Nazlan Mohd Ghazali akan bermula jam 2.30 petang hari ini.

Semalam, prosiding tidak dapat diteruskan kerana pasukan pembelaan Najib belum menyelesaikan wawancara serta pernyataan bertulis untuk saksi mereka, Pengerusi Eksekutif Putra Perdana Bhd Rasman Abdullah

Mahkamah juga dimaklumkan bahawa Najib yang juga anggota parlimen Pekan telah dipanggil ke Istana Negara berhubung kemelut politik terkini tanah air, dan sebelum itu perlu hadir mesyuarat di PWTC.

Mesyuarat di PWTC dan panggilan mengadap Yang di-Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah berkaitan dengan hasrat Agong untuk bertemu sendiri dengan semua 222 anggota parlimen.

Ia bagi menentukan pelantikan seorang perdana menteri baru. Pada masa ini, Dr Mahathir Mohamad menjadi perdana menteri sementara berikutan pergolakan politik yang berlaku sejak beberapa hari lalu.

Apabila prosiding bermula pada pukul 2.30 petang nanti, pasukan pembelaan dijangka memanggil Rasman sebagai saksi.

Sebelum Nazlan menyambung semula prosiding jam 2.30 petang ini, peguambela dijangka memanggil Rasman sebagai saksi.

Putra Perdana dikaitkan dengan Putra Perdana Construction, yang didakwa terlibat dalam pemindahan RM42 juta daripada akaun SRC International ke akaun peribadi Najib antara Disember 2014 dan Februari 2015.

Tiada ulasan: