Sabtu, 29 Februari 2020

‘Harap PM baru dakwa semula kes rasuah Guan Eng’

siti hafidah

 

Tangkap juga Ramasamy, Kulasegaran bersama penyokong LTTE


BANGI – Pendakwah bebas, Firdaus Wong Wai Hung mengharapkan Perdana Menteri baharu, Tan Sri Muhyiddin Yassin – akan meneruskan pendakwaan terhadap pihak tertentu yang didakwa atas kesalahan merasuah serta pecah amanah.

Beliau yang juga Presiden Multiracial Reverted Muslim (MRM) menuntut supaya kes yang digugurkan oleh Jabatan Peguam Negara sebelum ini seperti rasuah membabitkan Setiausaha Agung parti tamak haloba DAP, Lim Guan Eng didakwa semula.

Bahkan Firdaus turut menggesa tangkapan semula serta dakwaan dilakukan terhadap tertuduh yang mempunyai kaitan dengan kumpulan pengganas Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE).

“Harap tidak memilih bulu ditangkap sekali dengan Ramasamy dan Kulasegaran yang telah memadamkan bukti bergambar dan video mereka bersama penyokong atau ahli LTTE.

“Semoga Allah menjauhkan mereka yang terlibat dalam rasuah, berfahaman liberal serta menggadaikan agama dari memegang sebarang jawatan dalam kerajaan baharu nanti. Allahuma Ameen,” kata beliau menerusi akaun Facebook.

Sebelum ini dilaporkan, Tan Sri Tommy Thomas meletakkan jawatan sebagai Peguam Negara.

Beliau menyerahkan surat peletakan jawatan kepada Perdana Menteri interim, Tun Dr Mahathir Mohamad, semalam.

Tommy dilantik menyandang jawatan itu pada 4 Jun 2018 bagi tempoh dua tahun dan sepatutnya berakhir Jun depan.

Minggu lalu, Tommy memberhentikan prosiding undang-undang terhadap 12 lelaki warga tempatan yang berdepan tuduhan menyokong kumpulan pengganas LTTE.

Menegaskan keputusan itu, Tommy berkata, ia dibuat selepas mendapati tiada prospek jelas untuk sabitan terhadap semua tertuduh dengan mana-mana 34 pertuduhan yang dihadapi mereka.

Tahun lalu, Mahkamah Tinggi Pulau Pinang melepas dan membebaskan Guan Eng, daripada tuduhan rasuah berhubung pembelian sebuah lot tanah dan banglo, serta ahli perniagaan, Phang Li Koon daripada dakwaan bersubahat.

Difahamkan keputusan menarik balik kes berkenaan diputuskan Pejabat Peguam Negara.


Tiada ulasan: