Khamis, 27 Februari 2020

Akhirnya Pakatan Harapan Mula Sedar Akan Siapa Mahathir


1) Tengok cara Tun M bekerja, memang power. Tak ada orang boleh challenge. Orang muda pun tak mampu challenge, apatah lagi orang tua-tua yang sezaman dengan beliau. Sangat berdisiplin dan fokus dalam bekerja.

2) Mungkin sebab bosan atau bengang dengan menteri-menteri kabinet yang asyik tak perform, asyik alasan belum ada pengalaman dan baru nak bertatih, beliau membuat langkah 'memecat' semua menteri kabinetnya dengan hanya sepucuk surat.

3) Sekarang, puas hati aku buat kerja sorang-sorang. Selamba je masuk kerja, fokus semak dokumen yang bertimbun-timbun macam tak ada apa yang berlaku. Orang kat luar office tengah kelam-kabut duk kumpul sokongan untuk jadi PM, dia rileks saja sambung kerja atas kerusi empuk PM, walaupun orang duk kata dia kena game.

4) Kalau tengok sejarah perjalanan politik beliau, beliau adalah ultra nasionalis, walaupun ada yang kata beliau neo-liberal. Mungkin beliau ada kedua-dua sekali fikrah politik tersebut. Saya lebih prefer beliau sebagai nasionalis, yang cintakan negara dari kerangka pemikiran beliau sendiri - Mahathirisme.

5) Fikrah Mahathirisme yang kita dapat lihat sejak penglibatan beliau dalam politik adalah, beliau seorang nasionalis yang cintakan negara, seorang yang tegas dan berdisiplin, seorang yang sukar untuk bekerja di bawah orang lain, sukar berkerjasama dengan orang yang tidak selari dengan pemikirannya, dan tidak akan membiarkan orang memusnahkan legasinya.

6) Jadi, tidak hairan sejarahnya memperlihatkan beliau 'menggulingkan' beberapa Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri yang dilihat menggangu agenda dan wawasan Mahathirisme untuk negara ini. Walaupun ada calon-calon pemimpin yang bagus untuk mengemudi negara, tetapi apabila pada pandangan beliau akan mengganggu Mahathirisme, beliau akan cantas. Ku Li salah satu contohnya.

7) Bahkan Anwar Ibrahim yang dibwa masuk ke dalam UMNO juga tidak dipersetujui oleh Tun Mahathir pada mulanya, sehingga Ku Li berjaya convince beliau bahawa jika Anwar Ibrahim join PAS, UMNO akan mengalami kesukaran di masa hadapan. Lalu beliau menerimanya, dan akhirnya mereka menjadi duo yang sangat mengagumkan.

8 ) Namun gaya politik DS Anwar mula dihidu oleh beliau, apabila DS Anwar berjaya menyingkirkan Tun Ghafar daripada keusi TPM. Gerak politik DS Anwar lebih kepada populis apabila sejak 1994 lebih kurang, suara-suara DS Anwar sebagai layak menggantikan Tun Mahathir semakin kuat kedengaran.

9) Baginya, gerak politik DS Anwar bakal memusnahkan legasi yang dibinanya. Lalu DS Anwar dipecat dan dihumban ke dalam penjara atas beberapa tuduhan yang mengaibkan. Manakala beliau dengan berat hati juga melepaskan jawatan PM kepada Pak Lah dengan harapan Pak Lah hanya menjadi boneka yang akan meneruskan legasinya.

10) Tiba-tiba Pak Lah yang dianggap mudah dikawal itu, tidak mahu pula menurut kehendaknya. Beliau mengangkat DS Najib untuk menggulingkan Pak Lah. Tekanan demi tekanan yang Pak Lah terima, akhirnya Pak Lah menyerahkan kuasa PM kepada DS Najib.

11) DS Najib diangkat dengan harapan meneruskan legasi Mahathirisme. Namun tidak lama, DS Najib lebih berminat meneruskan legasi bapanya, Tun Razak. Agenda Mahathirisme terbantut. DS Najib tidak mengendahkan apa-apa arahan beliau lagi. Tun Mahathir murka dan bertindak melawan untuk menjatuhkan DS Najib hatta terpaksa bekerjasama dengan DAP dan parti DS Anwar, PKR.

12) Beliau bekerjasama dengan pembangkang ketika itu dengan cara menubuh parti Bersatu, bukannya menyertai parti-parti yang sudah ada. Bersatu mendukung Mahathirisme yang berfikrah campuran antara ultra nasionalis dan neo-liberal, kemudian bekerjasama dengan parti berfikrah sosialis, dan liberalis - satu kerjasama yang janggal, tetapi kerana hendak menumbangkan DS Najib, beliau tidak peduli.

13) Satu kesilapan DAP, PKR dan AMANAH adalah memperchayai Tun Mahathir sudah 'insaf'. Kehebatan beliau menyembunyikan agenda Mahathirisme adalah dengan cara fokus menumbangkan DS Najib. Dan teknik mengaburi mata umum yang paling hebat adalah, turun menghulurkan tangan perdamaian dengan DS Anwar. Maka sempurnalah iman para pendokong dan penyokong PH bahawa Tun Mahathir telah pun insaf.

14) Dalam kempen-kempen pilihanraya, beliau tidak fokus pun kepada manifesto PH. Hanya zikir yang selalu disebut adalah "Najib pencuri". Beliau pun tahu janji manifesto PH hanyalah sesuatu yang keterlaluan, bahkan boleh mengagalkan Mahathirisme. Setelah memenangi pilihanraya dan membentuk kerajaan bersama Pakatan Harapan, beliau selamba sahaja menyebut Manifesto bukan kitab suci. Jadi tak perlu tunaikan.

15) Selaku ultra nasionalis yang licik, pasti Tun Mahathir tahu, dia tak akan dapat bekerjasama untuk jangka masa panjang dengan sosialis, liberalis dan segala fikrah kiri. Malahan perjanjian peralihan kuasa pasti akan diungkit setiap hari sebagaimana beliau pernah lihat pada 1994 dahulu. Maka beliau awal-awal lagi menyusun kabinet yang entah apa-apa.

16) YB LGE yang ada kes rasuah diangkat menjaga kementerian keewangan. YB Mohamad Sabu yang tiada bakat dalam bidang pertahanan, dilantik menjadi Menteri Pertahanan. TPM diberikan kepada YB Wan Azizah, seorang wanita yang pastinya tidak akan ada agenda besar untuk melawannya. Malahan menteri-menteri lain dilantik tanpa ada kepakaran dan kelulusan.

17) Setiap keputusan yang dibuat oleh menteri-menteri kerajaan PH adalah bertentangan dengan Mahathirisme. Bahkan bertentangan dengan aspirasi para pendokong konservatisme seperti UMNO, PAS serta GPS. Namun beliau biarkan sahaja sehingga damage menjadi semakin besar. Beliau sudah tidak tahan lagi dengan gelagat entah apa-apa menteri-menteri PH. Bagaimana Tun mahu hentikan semua ini?

18 ) Berkebetulan dengan krisis dalam PKR, gerakan Sheraton Azmin Ali menjadi batu loncatan untuk beliau menghentikan semua kebebalan ini. Bagaikan pucuk dicita ulam mendatang, Tun Mahathir tidak mensia-siakan peluang untuk memusnahkan kerajaan PH serta kabinetnya. Biar orang fokus kepada 'pengkhianatan' Azmin terhadap PKR, dan aku akan keluar dari kemelut sebagai Hero.

19) Begitulah cara Tun Mahathir menamatkan sesiapa sahaja yang menjadi penghalang kepada Mahathirisme. Tidak terhenti setakat itu, pengumuman beliau untuk mewujudkan satu bentuk pemerintahan unity yang terdiri daripada pelbagai parti politik dilihat sebagai satu cara untuk menguasai pemerintahan secara 'autokrasi' yang mana beliau mempunyai kuasa penuh melantik menteri kabinat tanpa perlu persetujuan mana-mana parti.

20) Apa tujuannya? Mahathirisme. Untuk Mahathirisme menguasai pentadbirannya, tidak ada cara lain melainkan memiliki kuasa yang lebih power, lebih tinggi dripada PM BN atau PM PH ataupun PM Muafakat Nasional. Hal ini akhirnya disedari oleh team Pakatan Harapan apabila Kit Siang menggelarkannya sebagai bentuk kerajaan itu adalah kerajaan Mahathir, bukan kerajaan PH. Dan rasanya DS Anwar juga menyedari hakikat, Mahathir adalah Mahathir, tidak akan benarkan sesiapa lebih bagus daripadanya.

21) Setakat artikel ini ditulis, pembentukan kerajaan baru masih tergantung apabila tiada pihak yang dapat mengemukakan simple majoriti untuk membentuk kerajaan. Pembangkang seperti UMNO dan PAS tidak mahu berkompromi dengan agenda Tun, mungkin mereka fikir mereka tidak mahu menyertai game Tun Mahathir, tidak mahu kena game sebagaimana Pakatan Harapan terkena. Namun yang mampu menghalang Tun Mahathir adalah parti-parti konservatif seperti UMNO, PAS dan GPS.

Bagaimana? Kita tunggu dan lihat.

Tiada ulasan: