Jumaat, 31 Januari 2020

Saya kasihan tengok Shafie bersendirian di Kimanis – Rahman Dahlan

Nizam Zain
MGF30012020_DISKUSI-PASCA-PRK-KIMANIS05
Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan bercakap pada Diskusi Pasca PRK Kimanis : Fakta dan Pengajaran di Tanjung Lounge, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI,
 

KUALA LUMPUR – Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan melahirkan rasa simpati kepada Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal kerana dilihat bersendirian ketika berkempen sepanjang PRK Parlimen Kimanis.

Bekas Ahli Parlimen Sepanggar itu berkata, ini kerana kebanyakan pemimpin Kerajaan Negeri Sabah yang lain kurang berpengalaman berdepan dengan pilihan raya kecil.

“Saya kasihan juga dekat Shafei sebab dia lone ranger (bersendirian), sebahagian lain tidak mempunyai banyak pengalaman (politik),” katanya berucap dalam Diskusi Pasca PRK Kimanis di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini, malam ini.

Abdul Rahman juga menekan tentang strategi UMNO/Barisan Nasional yang berjaya menyusun jentera pilihan raya dengan berkesan sehingga membolehkan parti itu menang di Kimanis.

Beliau juga menarik perhatian mengenai dapatan Ilham Centre yang meramalkan Warisan akan menang selesa.

Menurut Abdul Rahman, pihaknya telah memanggil mesyuarat tergempar pada malam selepas Ilham mengumumkan dapatan mereka dan membincangkan tentang perkara tersebut bersama Datuk Bung Moktar Radin serta jentera pilihan raya.

Beliau juga melihat faktor Tan Sri Musa Aman turut menyumbang kepada kemenangan BN selain kesilapan Warisan yang terlalu menumpukan kepada isu pembangunan dengan memberi amaran kepada pengundi jika tidak mengundi Warisan maka tidak akan ada pembangunan di Kimanis.

Pandangan Abdul Rahman mengenai Shafie yang dilihat bersendirian semasa PRK Kimanis turut dipersetujuiTimbalan Pengerusi Institut Kajian Strategik dan Penyelidikan Dasar (INSAP), Dr Pamela Yong yang membuat kaji selidik sepanjang dua minggu kempen PRK Parlimen Kimanis.

Menurut Pamela, PRK Parlimen Kimanis dilihat hanyalah satu medan perang kepada  Shafie kerana Presiden Warisan itu dilihat berhempas-pulas berkempen untuk memenangkan calonnya, Datuk Karim Bujang tanpa bantuan pemimpin sekutunya.
MGF30012020_DISKUSI-PASCA-PRK-KIMANIS06
Dr. Pamela Yong bercakap pada Diskusi Pasca PRK Kimanis : 
Fakta dan Pengajaran di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), 
Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI,
 
“PRK Kimanis benar-benar satu medan perang kepada Shafie, sebab setiap hari termasuk Ahad Shafie ada di kawasan (berkempen).

“Kimanis juga medan perang kepada kedua-duanya parti yang bertanding dari segi kerjasama parti sekutu di antara PH-Warisan dan BN-Muafakat Nasional,” katanya.

Pamela turut melihat ketiadaan pemimpin kanan dalam Pakatan Harapan seperti Darell Leiking, Timbalan Ketua Menteri, Datuk Christina Liew, pemimpin DAP tempatan dan juga barisan kepimpinan PKR memberi isyarat Warisan akan kalah di Kimanis.

Katanya, hanya kemunculan Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat berjaya menarik orang ramai manaka pemimpin seperti Mohamad Sabu dan beberapa yang lain tidak mampu menawan hati penduduk. awar ibrahim, md sabu semua gagal tak berjaya tarik crowd

Beliau berkata, walaupun calon Warisan dari parti pemerintah Sabah dan juga parti tempatan, namun kempen yang bersifat retorik, janji-janji pembangunan, pengagihan wang tunai serta cabutan bertuah dilihat menjauhkan para pengundi dari parti itu. – MalaysiaGazette

Tiada ulasan: