Khamis, 30 Januari 2020

Keluar sekarang, tak perlu tunggu rakyat tolak UEC – Ridhuan

Wartawan MalaysiaGazette
Ridhuan Tee Abdullah
Ridhuan Tee Abdullah


KUALA LUMPUR – Jika kerajaan mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC), maka ia adalah seperti mengiktiraf komunis kerana itu adalah perjuangan pertubuhan-pertubuhan kerajaan (NGO) yang menolak pembelajaran tulisan Jawi.

Lantaran itu, Pensyarah Institut Penyelidikan Produk dan Ketamadunan Melayu Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Profesor Dr Ridhuan Tee Abdullah merayu kepada Menteri Pendidikan, jangan sama sekali menerima UEC, kecuali UEC sedia patuh kepada semua ketetapan kerajaan.

Menurut beliau, jika UEC diiktiraf, inilah kemenangan besar kepada jelmaan Parti Komunis Malaya (PKM), justeru, kerajaan perlu bertegas dalam soal ini.

“Jangan sama sekali mengiktiraf perjuangan komunis selama ini,” katanya dalam satu kenyataan di sini.

Ridhuan berkata, UEC tidak boleh diiktiraf kerana ia sendiri memilih untuk keluar daripada sistem tetapi kemudian mahukan kerajaan mengiktirafnya.

Selain itu, sistem pendidikan tersebut dikelolakan oleh NGO komunis ini sendiri, yang mana ia tidak pernah berlaku dalam sejarah dunia apabila ada pertubuhan tidak menjunjung agenda bernegara.

Lagipun, dakwanya,  UEC juga tidak pernah patuh kepada arahan kerajaan.

“Mana ada dalam dunia, sijil dikeluarkan oleh NGO, tanpa melalui Lembaga Peperiksaan,” ujar beliau.

Seterusnya, jika kerajaan iktiraf, kata Ridhuan, bermakna kerajaan tidak berlaku adil kepada sekolah aliran kebangsaan yang mengikut sistem.

Termasuk juga tidak berlaku adil kepada Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Cina (SMJKC) yang berada dalam sistem sedangkan NGO-NGO berkenaan yang berkeras mahu berpisah daripada SMJKC.

Menerima UEC juga bercanggah dengan Perlembagaan.

Berikutan itu, Ridhuan meminta kerajaan mengharamkan kewujudan NGO-NGO yang bersikap rasis ini.

Mengulas kenyataan DAP yang mengancam mahu keluar daripada kerajaan jika UEC tidak diterima, Ridhuan berkata, parti itu tidak perlu tunggu sehingga rakyat menolak UEC, sebaliknya boleh keluar sekarang.

Beliau menyifatkan kenyataan itu sebagai berani dan tidak beradap langsung untuk disampaikan kepada Menteri Pendidikan, yang kini dipegang oleh Tun Dr Mahathir Mohamad.

“Dalam hati saya berkata, Alhamdulillah, tak perlu tunggu. Keluarlah sekarang juga. Saya nak sangat melihat, ultra kiasu ini angkat kaki,” katanya. – MalaysiaGazette

Tiada ulasan: