Jumaat, 31 Januari 2020

China tak benar Malaysia guna pesawat tentera bawa pulang rakyat

MALAYSIAKINI




Pesawat tentera Malaysia tidak dibenarkan masuk ke China untuk membawa pulang rakyat Malaysia yang terperangkap di wilayah Hubei yang dilanda wabak koronavirus, kata Menteri Luar Negeri Saifuddin Abdullah.

"Malah, Kementerian Pertahanan dan Angkatan Tentera Malaysia menawarkan untuk menggunakan pesawat mereka lebih awal tetapi China hanya membenarkan penggunaan penerbangan komersial," katanya kepada media pada majlis Tahun Baru Cina di Kuantan, Pahang, semalam.

Oleh itu, beliau berkata Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma) akan membawa pulang 80 rakyat Malaysia menggunakan penerbangan komersial secepat mungkin.

Beliau berkata Nadma bersedia untuk misi itu dijangka boleh dilakukan dalam masa dua hingga tiga hari.

"Pesawat itu juga akan membawa pegawai perubatan. Rakyat Malaysia yang dibawa pulang dan akan menjalani pemeriksaan kesihatan (di China) dan mereka akan diperiksa sekali lagi apabila tiba di Malaysia.

"Mereka mungkin dikuarantin untuk seketika sebelum dilepaskan," katanya.

Beliau menjangkakan China akan bekerjasama dengan Malaysia kerana kerjasama serupa diperluaskan ke negara lain, termasuk Jepun.

Sebagai tanda solidariti kepada China, tambahnya, Malaysia akan menghantar bantuan 10 juta sarung tangan getah yang diperlukan petugas perubatan di sana.

Bagaimanapun, kata Saifuddin, Putrajaya tidak akan memberi topeng perubatan kerana Malaysia sendiri kini menghadapi kekurangan bekalan.

Terdapat 35,000 rakyat Malaysia di China di mana 25,000 daripadanya tinggal di Hong Kong, 2,500 daripadanya di Beijing manakala hanya 115 tinggal di Hubei.

Memandangkan beberapa rakyat Malaysia masih belum kembali ke Hubei, beliau berkata hanya 80 rakyat Malaysia yang terperangkap di wilayah itu.

Daripada 80 rakyat Malaysia yang dikenal pasti oleh kerajaan, sembilan adalah pelajar manakala 11 adalah pasangan China kepada warga Malaysia manakala yang lain adalah warga Afrika Selatan yang berkahwin dengan warga Malaysia.

Pada 29 Jan, Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad berkata, kabinet membuat keputusan untuk membawa balik rakyatnya dari Hubei.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) hari ini mengisytiharkan wabak koronavirus yang telah membunuh 212 orang di China sebagai kecemasan global, kerana kes merebak ke sekurang-kurangnya 18 negara.

Terdapat lapan kes koronavirus di Malaysia ketika ini.


Tiada ulasan: