Selasa, 31 Disember 2019

Affendi, anak Sarawak pertama bakal dilantik jadi panglima tertinggi tentera

Panglima TUDM, Jen Affendi Buang.

PETALING JAYA: Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) Jen Affendi Buang dari Sarawak akan mencipta sejarah apabila sumber mengatakan beliau dinamakan sebagai panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang baru.

Sumber itu mengesahkan kepada FMT bahawa Affendi, yang menyertai TUDM sebagai pegawai kadet pada 1980, akan menggantikan Panglima ATM Jeneral Zulkifli Zainal Abidin yang akan bersara pada 2 Jan.

Affendi akan menjadi individu pertama dari Sarawak yang akan mengetuai ATM dan menjadi timbalan panglima dari TUDM berbuat demikian selepas Azizan Ariffin, yang mengetuai angkatan tentera dari 2009 hingga 2011.

Affendi, anak kelahiran Kuching adalah juruterbang jet pejuang yang berpengalaman dan merupakan sebahagian daripada pasukan teknikal MiG-29 TUDM ketika tentera udara membawa masuk pesawat pejuang buatan Rusia ke dalam perkhidmatan.

Beliau juga merupakan salah seorang pengasas pasukan aerobatik taktikal MiG-29, iaitu “Smokey Bandits”, yang turut diketuainya.

Beliau terlibat dalam banyak misi sepanjang kariernya, termasuk serangan udara semasa era insurgensi komunis pada lewat 1980-an.

Beliau memiliki Sarjana Sastera dalam Pengajian Strategik dari Deakin University di Australia, dan menamatkan kursus di Malaysian Armed Forces Defence College, pengajian pertahanan dan strategik di Center for Defence and Strategic Studies di Australia dan Kolej Pengajian Pertahanan Diraja di London.

Affendi mengambil alih pasukan komando tentera udara pada Disember 2016, mengambil alihnya daripada Roslan Saad sebagai panglima TUDM ke-18.

Beliau berkahwin dengan Tengku Puteri Seri Teja Pahang Puan Sri Tengku Muhaini Sultan Haji Ahmad Shah.

Tiada ulasan: