Oleh Fazleen Safina
KPDNHEP serlah sikap 'denial syndrome', tak akui kelemahan sendiri
BANGI – Gerakan Pembela Ummah (UMMAH) menempelak kenyataan Ketua Setiausaha
Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP),
apabila mendakwa kempen Buy Muslim First (BMF) tidak mengurangkan harga
barang.
Presiden UMMAH, Haji Aminuddin Yahaya
berkata, kenyataan Datuk Muez Abd Aziz telah menyerlahkan lagi sikap
‘denial syndrome’, yang tidak mahu mengaku kelemahan sendiri.
Bahkan, katanya, menolak kebenaran BMF
mampu menurunkan harga barang, telah memperlihatkan sikap kerajaan yang
hanya merugikan rakyat.
“Kerajaan harus lebih terbuka dan
bersedia menerima hakikat kelemahan yang ada. Walaupun jutaan ringgit di
habiskan namun harga tetap naik.
“Hakikatnya rakyat sedar dan mereka
sendiri akui BMF mampu turunkan harga barang. UMMAH sedia berbincang dan
mengemukakan bukti bahawa harga barang memang sudah turun,” katanya
kepada Ismaweb.
Terdahulu, KPDNHEP menolak dakwaan bahawa
kempen BMF yang dilancarkan UMMAH sejak April lalu telah dapat
mengurangkan harga barang.
Muez dilaporkan berkata, dakwaan
berkenaan tidak berasas kerana harga barang dan produk adalah
berdasarkan kepada tawaran oleh pengilang, pembekal serta peruncit.
Dakwanya, pengilang, pembekal dan
peruncit memberikan diskaun mengikut tempoh tertentu di pasar raya atau
premis perniagaan, menyebabkan sesuatu produk yang ditawarkan itu
menjadi lebih murah.
“Ia juga bergantung kepada inisiatif dan
kempen jualan oleh pihak peruncit dalam bersaing sesama mereka untuk
menarik perhatian pengguna,” katanya.
Mengulas perkara itu, Aminuddin yang juga
Presiden gerakan Islam, Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) berkata, produk
minyak masak keluaran muslim sememangnya telah lama dipromosikan.
Namun, katanya, sejak Ogos 2019 sehingga
hari ini, produk minyak masak buatan bukan muslim telah menjadi saingan
melalui promosi selama berbulan-bulan akibat tidak laku.
“Itulah yang dikatakan turun harga barang
kerana kenapa sebelum gelombang BMF ini, tidak sedikit pun harga
diturunkan atau dipromosikan, tetapi selepas fenomena BMF, boleh pula
promosi berbulan-bulan?” soalnya.
UMMAH dengan kerjasama Koperasi Al-Hilal
Berhad (Kohilal) dan Abata adalah penggerak utama dalam Kempen Membeli
Produk Muslim kepada masyarakat Islam di negara ini.
Kempen ini bertujuan membantu meningkatkan pendapatan peniaga Islam dan memberi alternatif lain kepada masyarakat Islam
Tiada ulasan:
Catat Ulasan