Sabtu, 30 November 2019

Isu tanah DAP: Natijah bila kaduk naik junjung

fazleen safina

 

Netizen desak MB Perak tegas tak tunduk desakan

BANGI – Rata-rata netizen tidak bersetuju dengan tindakan parti tamak haloba, DAP yang mendesak kerajaan negeri Perak supaya menunaikan janji pemberian hak milik kekal tanah kampung baru bermula hujung tahun ini.

Berang dengan tindakan DAP, netizen menggesa parti berkenaan supaya mengotakan janji dan manifesto Pakatan Harapan (PH) lain yang lebih penting terlebih dahulu.

Majoriti netizen menyifatkan bahawa DAP hanya mengutamakan kepentingan kaum Cina sahaja berbanding kaum lain.

A Hamid Dayang dalam hantaran di Facebooknya menyelar tindakan DAP: “Banyak lagi janji yang masih belum ditunaikan, yang ini pula janji yang nak ditunaikan. Mana janji nak bagi lesen motosikal percuma kepada anak muda?”

Manakala, Kamalruddin Drahman menyindir: “Hanya janji DAP perlu ditunaikan. Janji kepada rakyat lain-lain perlu diabaikan. Agenda untuk bangsa Cina perlu diutamakan, agenda untuk seluruh rakyat Malaysia tak mengapa kena ‘kencing’ pun,”

Selain itu, tulis Mohd Azrul Ambiya: “Bab ni memang hangpa pulun sungguh-sungguh no. Bab manifesto lain, hangpa buat tak tahu ja, bila kaduk naik junjung. Depa tahu peluang depa hanya sekali, kaut selagi boleh,”

Terdahulu, Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming menuntut janji pemberian hak milik kekal tanah kampung baharu terhadap orang Cina.

Kor Ming turut meminta lima ahli Exco kerajaan negeri Perak dari DAP supaya membantu Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu melaksanakan janji Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Katanya, janji yang diumumkan pada PRU-14 bukan janji DAP, sebaliknya ia adalah janji PH yang perlu ditunaikan segera.

Dalam pada itu, Othman Hussein menggesa DAP supaya membantu Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menunaikan manifesto PH dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 lalu.

“Ini tidak, untuk kepentingan bangsanya bukan main laju lagi. Tapi untuk kepentingan seluruh rakyat Malaysia buat pekak telinga sahaja,” katanya,

“Dalam banyak-banyak janji, yang ini dia (DAP) beria nak tunaikan. Janji yang beri keuntungan kepada geng dia,” tulis Je Man.

Sementara itu, Haw Jan dalam hantarannya berkata, bangsa Cina akan tetap bersama dan bersatu untuk mendapatkan apa sahaja yang memberi kepentingan kepada kaum mereka tanpa mengira ideologi.

“Contoh terbaru Kampung Baru dan Sijil Keluaran Sekolah China yang tak berkaitan dengan dasar pelajaran kebangsaan. Mereka pengiktirafan dan pastinya masa sahaja yang menentukannya.

“Yang bukan bangsa Melayu terutamanya pendokong DAP macam PAN dan PKR langsung tidak sensitif, bahkan secara terang-terangan menyebelahi meteka walaupun merugikan,” katanya.

Pada masa sama, netizen juga menggesa Ahmad Faizal supaya tidak tunduk dengan desakan ultra kiasu untuk memberi hak milik kekal tanah kampung baru.

Dalam tulisannya, Mokthar Mokthar berkata, sekiranya Ahmad Faizal mengikut kehendak DAP, maka Perak akan menjadi hak milik mereka.

“Rakyat Perak perlu bangkit bersama-sama MB mempertahankan hak Melayu supaya tidak jatuh ke tangan Cina (DAP) dan Raja juga tidak lagi dihormati oleh mereka,” katanya.


Tiada ulasan: