Khamis, 21 November 2019

Dr M: Mungkin saya diktator tapi...

 
 
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad hari ini menafikan beliau berperanan dalam pertemuan antara MP Umno dengan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin ALi pada malam Isnin lalu.

"Mungkin saya diktator, tapi kali ini saya tidak tentukan (pertemuan itu)," katanya pada sidang akhbar di Petaling Jaya hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan The Star yang memetik sumber berkata pihak berkaitan dengan Dr Mahathir mengarahkan Azmin bertemu MP Umno tersebut.

"Mahathir sibuk, pihaknya mengarahkan mereka untuk berjumpa dengan Azmin terlebih dahulu supaya dia dapat mengukur sokongan mereka dan sama ada mereka ikhlas mahu menyokong kepimpinannya," kata laporan itu memetik sumber.

Ditanya jika mesyuarat itu sesuai diadakan, Dr Mahathir berkata perkara itu perlu ditangani PKR.

"Saya belum lagi bercakap dengan beliau (Azmin) jadi saya tidak tahu kenapa beliau adakan mesyuarat.

"(Pertemuan) itu melibatkan parti lain juga. Mereka (PKR) lah perlu selidik perkara ini," katanya.
Gambar hiasan: Azmin dan Hishammuddin di parlimen.
Pada malam Isnin lalu, sekurang-kurangnya 22 MP Umno berkumpul di kediaman rasmi Azmin di Putrajaya.

Beberapa MP PKR juga hadir, termasuklah Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin dan Timbalan Menteri Pengangkutan Kamaruddin Jaffar.

Semalam, ketika ditanya mengenai pertemuan itu Azmin berkata ia hanya mesyuarat biasa dengan tidak ada perkara yang luar biasa.

Menurut timbalan presiden PKR itu lagi, beliau tidak ingat siapa yang meminta mesyuarat yang menjadi kontroversi itu diadakan

Perjumpaan antara Azmin dan pemimpin BN ini berlangsung dua hari selepas kekalahan besar PH dalam pilihan raya kecil Tanjung Piai.

Beberapa pemimpin PH menyalahkan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad atas kekalahan itu dan mencadangkan agar beliau menyerahkan kuasa kepada Presiden PKR, Anwar Ibrahim.

Bagaimanapun, Azmin tampil menyokong Dr Mahathir dan menyeru pemimpin serta ahli-ahli parti PH untuk bersamanya.

Sebelum ini, timbul spekulasi yang mengatakan Azmin bekerjasama dengan bekas naib presiden Umno, Hishammuddin Hussein, yang juga MP Sembrong, untuk mengumpul sokongan ahli parlimen bagi menyekat kemaraan Anwar untuk menjadi perdana menteri.

Hishammuddin juga hadir pertemuan pada malam Isnin lalu.

Anggota Majlis Tertinggi Umno, Lokman Noor Adam pula mendakwa Hishammuddin mengetuai pertemuan dengan Azmin itu.

Menurut Lokman, bekas naib presiden Umno itu mengkhianati rakyat Malaysia khususnya pengundi di Tanjung Piai yang baru sahaja memenangkan calon BN dua hari lalu.

Bagaimanapun, Hishammuddin menafikan sebarang peranan dan berkata sedia menghadapi tindakan disiplin Umno.

Tiada ulasan: