Khamis, 12 September 2019

Mesyuarat khas kabinet menjelang Hari M'sia cetus spekulasi

MALAYSIAKINI

   
Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dijadualkan akan mempengerusikan "mesyuarat khas kabinet" pada Sabtu ini, suatu perkara yang mencetuskan spekulasi.

Menurut sumber, mesyuarat itu untuk membincangkan agenda "kemakmuran bersama" yang menjadi tema pentadbiran PH.

Memandangkan mesyuarat itu akan diadakan dua hari sebelum anggota kabinet berlepas ke Kuching untuk sambutan Hari Malaysia peringkat kebangsaan, terdapat desas-desus di kalangan para pengamat politik bahawa kabinet akan memutuskan dasar yang menyentuh Sabah dan Sarawak.

Mesyuarat jemaah menteri pada hari Sabtu merupakan suatu yang di luar kebiasaan kerana selalunya ia diadakan pada hari Rabu.

Satu-satunya pengecualian adalah ketika Dewan Rakyat bersidang, yang mana mesyuarat kabinet diadakan pada hari Jumaat.

Semalam, Mahathir telah mempengerusikan mesyuarat kabinet minggu ini di Putrajaya.
Pada hari Sabtu, pemimpin berusia 94 tahun itu bakal melakar sejarah menjadi perdana menteri pertama untuk menghadiri acara Hari Malaysia peringkat kebangsaan anjuran seteru politik.

Sarawak diperintah oleh Gabungan Parti Sarawak (GPS) yang terdiri daripada empat bekas parti komponen BN.

Mesyuarat Sabtu ini juga kebetulan jatuh pada hari yang sama Umno dan PAS akan secara rasmi memeterai piagam kerja sama politik antara dua parti pembangkang itu.

Bagi sambutan bersama Hari Malaysia di Kuching, pemimpin PH dan GPS telah menafikan majlis tersebut bermotif politik.

Selain Mahathir, Ketua Menteri Sarawak Abang Johari Openg juga dijangka bercakap pada acara sambutan yang dilaporkan telah dicadangkan DAP Sarawak.

Yang Dipertua Negeri Sarawak, Abdul Taib Mahmud, Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Presiden PKR, Anwar Ibrahim juga akan hadir.

Tiada ulasan: