Selasa, 24 September 2019

Calon pembangkang PRK Tanjung Piai tak semesti MCA

Wartawan MalaysiaGazette
MGF18022019_CALON-BN-WALKABOUT02
Mohamed Khaled Nordin


KUALA LUMPUR – Sesiapapun wakil calon pembangkang dalam PRK Tanjung Piai tidak semestinya perlu mengikut acuan semasa pemilihan PRU-14.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, pasukan pembangkang tidak perlu terikat dengan paradigma politik sempit.

“Memberitahu UMNO dan Pas bahawa oleh kerana kami telah mengetengahkan agenda Muafakat Nasional, maka kami harus memberikan laluan kepada MCA untuk membuktikan kami mendukung politik multicultural adalah sangat dangkal.

“Anda masih tidak boleh keluar dari pemikiran poliik dari lensa kaum yang sempit. Bahawa kawasan tertentu mesti diwakili oleh kaum tertentu dan parti tertentu.

“Muafakat Nasional mesti mematikan paradigma cetek dan kolot ini,” kata bekas Menteri Besar Johor itu dalam satu kenyataan hari ini.

Menurut Mohamed Khaled, hanya calon terbaik yang mesti ditonjolkan di Tanjung Piai.

“Calon yang kita bermuafakat dan bersetuju, bahawa dia mempunyai potensi, kemahiran, wibawa dan tenaga yang boleh mencorak dan membangunkan Tanjung Piai,” ujarnya.

Calon yang dipilih, katanya mesti mewakili semua UMNO, MCA, Pas, MIC dan sesiapa juga yang bernaung di bawah lembayung Muafakat Nasional merupakan ‘calon semua untuk semua’.

“Kita mahu seorang yang kompeten dan berwibawa. Yang boleh bersuara bagi masyarakat Tanjung Piai, mengenali Tanjung Piai, dan faham denyut nadinya.

“Muafakat Nasional mesti bersedia untuk melakukan anjakan drastik dengan nilai baru ini,” katanya.

Menurut Mohamed Khaled, nilai yang mendahulukan perwakilan terbaik di parlimen bukan parti terkuat atau bangsa terbesar atau persefahaman politik yang lapuk.

Jika tidak, katanya, Muafakat Nasional dan rakannya Barisan Nasional akan terus terbelenggu dengan formula politik yang tidak lagi realistik seperti Pakatan Harapan.

“Akhirnya, harapan saya agar Tanjung Piai adalah tentang pertembungan ‘politik sederhana dan pertengahan’ yang sihat, demi Malaysia yang lebih demokratik,” katanya.- MalaysiaGazette


Tiada ulasan: