Selasa, 13 Ogos 2019

Shafie rosakkan ekonomi Sabah, kata Pemuda Umno

Ketua Pemuda Umno Sabah, Aziz Julkarnain.
 
KOTA KINABALU: Umno mendakwa Ketua Menteri Shafie Apdal dan kerajaan negeri yang ditadbirnya merosakkan ekonomi Sabah, selepas statistik menunjukkan KDNK negeri itu jatuh 6.7% dalam tempoh kurang setahun.

Ketua Pemuda Umno Sabah, Aziz Julkarnain memberitahu FMT beliau terkejut dengan apa yang dilakukan pentadbiran Warisan kepada ekonomi negeri itu.

Pada 2017, Sabah mencatatkan pertumbuhan KDNK tertinggi di negara ini pada kadar 8.2% di bawah kerajaan Barisan Nasional yang diketuai Musa Aman, katanya.

“Kami menikmati kemakmuran dari segi pertumbuhan pembangunan sosio-ekonomi. Tiada siapa yang teragak-agak untuk membelanjakan wang kerana perniagaan berkembang maju.

“Tetapi kini, kami jatuh merudum. Semuanya bergerak ke belakang. Setiap hari saya mendengar orang mengadu mengenai ekonomi. Tiada perniagaan dan kedai-kedai yang ditutup, tetapi kadar pengangguran terus meningkat.

“Senario ini mencerminkan statistik ekonomi terkini menunjukkan Sabah mencatatkan pertumbuhan KDNK terburuk yang pernah mencapai pada kadar 1.5%, yang paling rendah di negara ini, sementara kadar pengangguran kami juga salah satu yang paling teruk pada kadar 5.8%,” katanya.

Aziz mengulas Laporan Sosioekonomi Negeri 2018 yang diterbitkan Jabatan Perangkaan akhir bulan lepas.

Beliau juga menuduh kerajaan negeri yang dipimpin Warisan kurang menerima arahan di tengah-tengah penafian Shafie bahawa beliau adalah mangsa rasuah dan penipuan dana oleh kerajaan terdahulu.

Tiada ulasan: