Jumaat, 23 Ogos 2019

Saya pernah tolak Gojek, tak perlu ingatkan saya, kata Loke

Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow (kiri) dan Loke 
Siew Fook (kanan) memegang Pas Mutiara yang menyediakan 
perjalanan tanpa had bas Rapid Penang dan feri Pulau Pinang 
selama 30 hari.
 
GEORGE TOWN: Menteri Pengangkutan Loke Siew Fook berkata beliau masih mengingati beliau pernah menentang perkhidmatan perkongsian motosikal seperti Gojek kerana bimbang terhadap keselamatan.

Beliau berkata apa yang penting sekarang adalah kerajaan menyokong cadangan itu dan apa yang dikatakannya sebelum ini kekal sebagai pendapat peribadi.

“Orang kata ia pusingan U. Orang mengingatkan saya tentang apa yang saya katakan di Parlimen sebelum ini. Saya tidak perlu diingatkan; Saya ingat apa yang saya kata.”

Beliau berkata keputusan memperkenalkan perkhidmatan e-hailing motosikal dibuat oleh Kabinet secara kolektif.

“Jadi, semua menteri perlu menerimanya dan mencari jalan untuk mewujudkannya, tanpa menjejaskan keselamatan,” katanya pada sidang akhbar di Weld Quay, hari ini.

Loke berkata platform e-hailing motosikal boleh mengubah jiwa dan pemikiran penunggang motosikal Malaysia secara keseluruhan kerana mereka akan lebih berhati-hati apabila membonceng pelanggan.

Loke berkata kementeriannya mempunyai masa sebulan dari sekarang untuk menyiapkan rangka kerja undang-undang bagi perkhidmatan e-hailing motosikal. Beliau berkata kebimbangan oleh mufti bahawa penunggang yang bertentangan jantina dengan pembonceng juga akan ditangani.

Sementara itu, Loke berkata kerajaan tiada rancangan untuk memperkenalkan caj kesesakan di mana-mana bahagian negara bagi menggalakkan orang ramai menggunakan pengangkutan awam.

Beliau berkata caj sedemikian hanya akan dikenakan jika terdapat alternatif lain.

Terdahulu, beliau tanpa dirancang menaiki bas Rapid Penang selepas mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang. Beliau mengambil perjalanan ke Weld Quay dan memuji ia pantas dan murah dengan tambang RM2.70 bagi satu perjalanan.

“Saya harap ahli politik boleh mula mempromosikan pengangkutan awam dengan menggunakannya sendiri. Kemudian yang lain akan turut serta,” katanya.

Loke kemudian melancarkan Pas Mutiara untuk perjalanan tanpa had bagi berkhidmatan bas Rapid Penang dan feri Pulau Pinang selama tempoh 30 hari.
Loke Siew Fook berbual dengan penumpang dalam bas Rapid 
dalam perjalanannya dari lapangan terbang.
Perkhidmatan bas Rapid di Pulau Pinang melalui 71 laluan di pulau dan Seberang Perai, dengan 16 juta penumpang setahun dan purata 75,000 penumpang sehari, katanya.

Perkhidmatan feri Rapid menyaksikan 865,559 pejalan kaki setiap tahun berbanding 762,498 kenderaan (kereta dan motosikal).

LRT seluruh Pulau Pinang

Dalam perkembangan lain, Loke ditanya pendapatnya tentang sistem Transit Aliran Ringan (LRT) Bayan Lepas Pulau Pinang yang diluluskan kerajaan, baru-baru ini.

Tahun lepas, beliau berkata sistem LRT bukanlah yang terbaik untuk Pulau Pinang dan beliau ditanya mengapa pendapatnya mengenai perkara itu berubah.

Beliau berkata LRT diluluskan kerana kerajaan Pulau Pinang memenuhi keperluan yang ditetapkan Kementerian Pengangkutan.

“Bukan untuk saya memutuskan sama ada ia LRT atau sistem lain. Ia bukan projek persekutuan.

“Kerajaan Pulau Pinang, yang mewakili rakyat Pulau Pinang mendapat mandat dari penduduk Pulau Pinang. Mereka yang memutuskan sama ada mahu menggunakan LRT atau sebaliknya, bukan saya.

“Saya bukan pengawal selia. Pendapat peribadi saya tidak penting,” katanya.

September lalu, beliau berkata satu kajian yang dijalankan kementeriannya mendapati LRT “tidak boleh dilaksanakan” dan berkata keputusan itu terletak pada kerajaan negeri untuk memutuskan “apa yang terbaik”.

Projek LRT Bayan Lepas bernilai RM8 bilion diluluskan Kementerian Pengangkutan pada 17 Julai dengan 30 syarat.

Loke berkata Prasarana Malaysia Berhad perlu meningkatkan dana RM90 juta untuk menaik taraf perkhidmatan feri Pulau Pinang menerusi “saluran dalaman”.

Beliau berkata RM90 juta yang diperuntukkan kerajaan kepada Prasarana belum disalurkan kerana “beberapa isu undang-undang”.

Loke berkata dalam masa yang sama, Prasarana perlu meneruskan dan menaik taraf perkhidmatan feri melalui pengenalan bot jenis katamaran.

Beliau berkata 2 daripada 6 feri akan dijadikan “feri pelancongan” untuk menggamit nostalgia “Pulau Pinang lama”.

“Rancangan menaik taraf mungkin mengambil masa 1 atau 2 tahun untuk dilaksanakan. Kita akan dapat melihat perkhidmatan feri yang lebih baik pada masa itu.”

Tiada ulasan: