Sabtu, 31 Ogos 2019

'JAS perlu jelaskan lulus laporan EIA tapak lupus sisa Lynas'



 
Jabatan Alam Sekitar (JAS) perlu menjelaskan alasannya meluluskan laporan penilaian impak alam sekitar (EIA) terhadap Lynas untuk membina tapak pelupusan setinggi sembilan tingkat bagi menempatkan sisanya.

Menurut Pengerusi Save Malaysia Stop Lynas, Tan But Teet yang tidak bersetuju dengan cadangan Lynas untuk menggunakan sebidang tanah seluas 39 hektar di belakang kilang nadir bumi itu bagi menempatkan satu juta tan sisa neutralisation underflow (NUF) yang dikelaskan peraturan alam sekitar sebagai bahan buangan berjadual

"JAS mempunyai tanggungjawab untuk menjelaskan kepada orang ramai mengapa ia meluluskan laporan EIA tersebut dan (Jabatan Alam Sekitar) perlu mendedahkan kesemua 68 syarat yang dikenakan terhadap (syarikat) pelombong Australia itu.

“Selepas Lynas menghantar laporan EIA kepada JAS untuk diluluskan, kami turut memberikan pandangan kami secara bertulis berkenaan hal ini.

“Kami nak tahu, apakah pandangan kami telah diterima dan diambil kira dalam syarat-syarat (yang dikenakan)? Ia akan memastikan Lynas mematuhi semua syarat-syarat dengan lebih baik lagi,” kata pesara guru itu kepada Malaysiakini. 

Rancangan urus guna semula sisa

Menurut Tan, tapak buangan itu bertujuan menempatkan sisa NUF yang dikelaskan peraturan alam sekitar sebagai bahan buangan berjadual untuk tempoh 10 tahun akan datang dengan cara menutup sisa tersebut secara betul.

Sebelum ini, Malaysiakini melaporkan JAS memberikan kelulusan bersyarat terhadap laporan EIA berhubung sisa NUF.

Dalam emel kepada Malaysiakini, JAS berkata syarat-syarat tersebut termasuklah mengehadkan tapak pelupusan NUF pada ketinggian 30m dari aras tanah, iaitu dianggarkan setinggi bangunan sembilan tingkat, tidak termasuk "penutupnya".

JAS berkata Lynas sepatutnya mendapatkan kelulusan bertulis sebelum membina tapak pelupusan itu, dan mendapatkan lesen melupuskan sisa berjadual sebelum memulakan operasi tapak pelupusannya.

JAS turut mengarahkan Lynas untuk tampil dengan rancangan pengurusan tentang bagaimana sisa NUF dapat digunakan semula sebagai bahan mentah supaya tapak pepulusan itu tidak melebihi muatannya.

Jabatan itu memaklumkan memberi kelulusan terhadap laporan EIA tersebut setelah mengkaji kesannya ke atas alam sekitar.

Surat kelulusan itu dikeluarkan pada 23 Mei lalu, selepas dibincangkan dalam Jawatankuasa Semakan Teknikal JAS yang mengandungi beberapa agensi kerajaan berkaitan.

Tan berkata, JAS itu seolah-olah memudahkan jalan buat Lynas untuk menyimpan sisanya dengan kaedah yang murah.

“Layanan macam ini takkan ada (diberikan) pada operator yang lain,” katanya.

Jelasnya lagi, menimbunkan sisa NUF sehingga mencecah ketinggian bangunan sembilan tingkat merupakan sesuatu yang tidak wajar.

Ini memandangkan terdapat air bawah tanah pada kedudukan satu meter di bawahnya dan sisa debu pula mungkin akan terbang dan tersebar serta menyebabkan pencemaran di kawasan sekitar.
“Ini akan memberi ancaman besar terhadap alam sekitar,” katanya.

Selanjutnya, Tan mendakwa sisa NUF telah pun ditimbunkan di belakang loji Lynas dan meminta kerajaan memeriksa sendiri keadaan itu.

Laporan EIA itu mengakui tapak pelupusan berkenaan mungkin akan memberi kesan kepada persekitaran, namun mengatakan kesan tersebut “dijangka dapat diminimumkan dan dikekang ke tahap yang boleh diterima, dan akan mematuhi standard dan garis panduan alam sekitar yang dikenakan."

Menurut laporan itu lagi, perancangan yang teliti, pematuhan terhadap amalan perlombongan yang baik serta langkah-langkah kawalan yang ditetapkan, projek tersebut akan dapat mengurangkan impak alam sekitar ke tahap yang rendah.

“Projek ini dijangka mempunyai kepentingan ekonomi yang penting, baik untuk negara mahupun rantau ini,” kata laporan EIA itu.

Tiada ulasan: