Ahad, 21 Julai 2019

Penganalisis dakwa langkah PPBM tangguh pemilihan seperti Umno

Pengerusi PPBM Mahathir Mohamad ketika hadir pada Mesyuarat 
Agung Khas PPBM semalam.
 
PETALING JAYA: Seorang penganalisis politik berkata langkah PPBM meluluskan pindaan perlembagaan bagi membolehkan pemilihan parti itu ditangguhkan selama 18 bulan adalah seperti Umno.

Kamarul Zaman Yusoff dari Universiti Utara Malaysia berkata ini adalah ironis kerana Pengerusi PPBM, Dr Mahathir Mohamad semalam mengingatkan parti itu tidak menjadi seperti Umno.

“Penangguhan pemilihan parti adalah ‘trademark’ Umno dan menyumbang kepada keadaan semasa parti,” katanya, sambil menambah ia bukan “langkah yang baik” untuk PPBM.

Kamarul berkata penangguhan pemilihan parti menghentikan ahli akar umbi daripada “mengambil tindakan” terhadap pemimpin parti yang tidak bersetuju dan boleh menyebabkan ketidakbahagiaan dalam kalangan mereka.

Beliau mengulas mengenai Mesyuarat Agung Khas PPBM semalam di mana ahli-ahli bersetuju dengan pindaan perlembagaan untuk membenarkan pemilihan parti ditunda sehingga 18 bulan.

Perwakilan PPBM juga bersetuju mengguna pakai sistem pengundian 2 peringkat, dengan 1 ahli 1 undi untuk ahli biasa untuk memilih pemimpin cawangan dan bahagian, dan sistem pengundian perwakilan untuk kepimpinan tertinggi parti.
Kamarul Zaman Yusoff dari Universiti Utara Malaysia.
Mengenai sistem 1 ahli 1 undi, Kamarul berkata PPBM membuat langkah yang betul dalam mengehadkannya kepada pemilihan cawangan dan peringkat bahagian.

“Ini adalah pemilihan parti pertama mereka dan sejak pengerusi mereka Dr Mahathir Mohamad adalah perdana menteri, mereka tidak boleh membuat kucar-kacir seperti apa yang berlaku semasa pemilihan parti PKR.”

Tahun lalu, pemilihan PKR menjadi tajuk utama dengan pergelutan, gangguan teknikal dan tuduhan penipuan.

“Mereka memerlukan kestabilan, sistem 1 ahli 1 undi, jika tidak dilakukan dengan betul, boleh menjadi masalah dan membawa padah seperti yang kita lihat dalam pemilihan PKR,” katanya.

Wong Chin Huat, yang bertugas di Institut Asia Tenggara Jeffrey Cheah berkata penangguhan pemilihan parti adalah amalan biasa bagi melambatkan persaingan politik.

“Masa 18 bulan menunjukkan pertimbangan diberikan untuk memastikan perpaduan PPBM selepas peralihan kuasa daripada Mahathir kepada PM seterusnya, siapa pun dia,” katanya.

Wong berkata sistem pengundian perwakilan untuk kepimpinan tertinggi parti, bagaimanapun, mungkin membolehkan pemimpin yang kaya sumber membina puak dengan memilih wakil-wakil.

Pemilihan langsung, seperti sistem 1 ahli 1 undi, katanya, kurang terdedah kepada naungan kerana ia sukar membeli undi daripada beratus ribu berbanding beribu-ribu perwakilan.

Sementara itu, pemantau pilihan raya Bersih 2.0, berkata sistem pengundian 2 peringkat boleh menggalakkan “beli” perwakilan oleh calon.

“Ini mewujudkan budaya rasuah yang tidak terbatas dalam parti tetapi dibawa ke kerajaan apabila parti-parti ini juga parti pemerintah,” kata Pengerusi Bersih, Thomas Fann kepada FMT.

Beliau berkata inisiatif anti rasuah juga perlu diambil oleh parti-parti politik dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kerana korupsi antara parti boleh membawa kepada rasuah di peringkat nasional.

Beliau juga berkata Bersih mengalu-alukan PPBM atau mana-mana parti yang mahu merujuk mereka mengenai cara memperbaiki proses pemilihan parti mereka.

Tiada ulasan: