Rabu, 31 Julai 2019

Kes rogol: Tommy Thomas wajib dakwa Exco DAP Perak

ainulillia  

 

Peguam Negara kena adil, ambil serius desakan kerajaan Indonesia

BANGI – Peguam Negara, Tommy Thomas wajib mengambil tindakan berhubung kes rogol yang membabitkan Exco DAP Perak, Paul Yong Choo Kiong, supaya tidak berlaku penarikan balik kes mahupun berat sebelah. 

Menegaskan perkara itu, Exco Pergerakan Pemuda UMNO, Fairuz Jamaludin berkata, individu yang bersalah perlu dibawa ke muka pengadilan tidak kira latar belakang pesalah berkenaan. 

Beliau berkata, kes ini telah mendapat perhatian serius pihak kerajaan Indonesia bagi menuntut keadilan terhadap rakyatnya, jika Paul dibuktikan bersalah oleh pihak polis.

“Tommy perlu meneliti intipati serta maklumat kes tersebut serta bersikap adil dalam membuat keputusan supaya desakan daripada kerajaan Indonesia itu dapat diberi perhatian serius kerana ia membabitkan kedaulatan negara lain,” katanya.

Paul dituduh merogol pembantu rumah warga Indonesia-nya awal bulan lalu. Dia bagaimanapun menafikan dakwaan itu dan mengakui terkejut serta keliru dengan tuduhan berkenaan. 

Dia tampil di Balai Polis Jepalang pada 9 Julai untuk membantu siasatan kes tersebut dan ditahan seketika oleh polis, sebelum dibebaskan dengan jaminan polis.

Terdahulu, Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu berkata, Paul akan menjalankan tanggaungjawab seperti biasa tetapi beberapa perkara berkaitan tugasnya selaku Exco Perumahan, Kerajaan Tempatan, Pengangkutan Awam, Hal Ehwal Bukan Islam dan Kampung Baru, akan ditangguh sementara. 

“Tugas ADUN Tronoh mungkin dihadkan dengan tujuan untuk tidak mahu menganggu proses siasatan. Kita tak nak dia ganggu proses siasatan,” katanya.


Tiada ulasan: