Jumaat, 24 Mei 2019

Najib: Kit Siang, ini debat, bukan gusti. Kenapa nak lari?

MALAYSIAKINI

   

Najib Razak hari ini sekali lagi 'menyerang' veteran DAP Lim Kit Siang yang menarik diri daripada debat yang dirancang antara dua seteru politik tersebut.

Bekas perdana menteri itu juga meremehkan alasan pemimpin DAP berkenaan yang mendakwa bahawa debat tersebut akan digunakan bagi mencetuskan 'provokasi perkauman'dan melabel Lim sebagai 'penipu bersiri'.

"Ini debat. Bukan gusti. Kenapa nak lari?

"Kenapa DAP sering mainkan isu perkauman? Adakah ini satu pengakuan dari Kit Siang bahawa DAP adalah parti Cina?

"Ini debat antara dua ahli parlimen. Tak ada kena-mengena dengan isu perkauman," katanya dalam satu hantaran di Facebook.
Najib berkata beliau berhasrat untuk bertanya pelbagai soalan berkaitan kerajaan Pakatan Harapan dan 1MDB dalam debat tersebut.

Beliau menekan Lim sepatutnya perlu mengakui bahawa beliau tidak mampu untuk menjawab 'fakta-fakta' sebegitu dan debat tersebut akan mendedahkan pemimpin DAP itu dan kerajaan PH sebagai penipu.

Antara topik yang ingin disoal oleh Najib, termasuk dana RM2.6 juta didakwa dimasukkan akaun peribadi beliau, yang sekarang ini sedang dibicarakan di mahkamah; pembayaran balik antara 1MDB dan International Petroleum Investment Co (IPIC) sebuah syarikat dari Abu Dhabi dan kos projek Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

Secara peribadi, Najib juga berkata beliau ingin bertanyakepada Lim berhubung keputusan Jabatan Peguam Negara (AGC) yang mengugurkan tuduhan rasuah terhadap anaknya, Lim Guan Eng.

"Banyak lagi yang saya ingin tanya kepada Kit Siang. Dan saya akan tunggu Kit Siang menjawab.
 Tapi dia sudah lari. Walaubagaimanapun, saya tidak akan menggelar Kit Siang sebagai pengecut.

"Saya hanya akan menggelar beliau sebagai seorang penipu bersiri dan seorang yang tak jujur.

"Selepas Kit Siang lari diri seperti ini, dia tidak ada hak lagi untuk mengeluarkan apa-apa kenyataan untuk menyerang saya," kata Najib.

Cadangan untuk berdebat pertama kali dicetuskan oleh Najib dalam satu temu bual media baru-baru ini susulan Lim yang sentiasa menyerangnya dalam kenyataan medianya mengenai skandal 1MDB.

Veteran DAP tersebut kemudiannya menerima cabaran itu dan mencadangkan tajuk "Bagaimana Malaysia menjadi kleptokrasi global?"

Najib seterusnya bersetuju dengan tajuk itu tetapi berkata demi keadilan, topik lain juga mesti dimasukkan.

Namun, kurang daripada 48 jam, Lim menarik diri daripada perbahasan tersebut, menyatakan bahawa beliau beliau menerima segunung surat dan nasihat yang memintanya supaya tidak meneruskan debat itu.

Antara alasan diberikan adalah Najib akan menggunakan platfom ini untuk mencetuskan sentimen perkauman antara masyarakat Cina dan Melayu, khususnya menjadikan DAP sebagai sasaran.

“Saya sedar yang keputusan saya ini akan disambut dengan pelbagai tuduhan yang saya ini adalah seorang penakut.

"Kerjaya politik saya selama 53 tahun adalah terbuka untuk semua rakyat menghakimi sama ada saya seorang penakut ataupun tidak dan saya sentiasa bersedia untuk menerima penghakiman daripada rakyat.

"Tetapi, ada satu perkara di mana saya tidak akan berkompromi- kepentingan negara dan rakyat Malaysia yang lebih tinggi, " kata Lim selepas mengumumkan penarikannya.

Pengkritik juga telah membantah perdebatan itu, dan menganggapnya sebagai satu pembaziran masa, seta mencadangkan Lim dan kerajaan memberi tumpuan kepada perkara yang lebih penting.


Tiada ulasan: