Rabu, 22 Mei 2019

Menteri boleh undur diri jika tidak menonjol, kata Kadir Jasin

A Kadir Jasin berkata Mahathir Mohamad lebih arif kerana 
perdana menteri itu memberi markah 50% sahaja kepada 
anggota Kabinetnya. (Gambar Bernama)
PETALING JAYA: Wartawan veteran, A Kadir Jasin berkata individu yang dilantik menganggotai Kabinet boleh mengundurkan diri secara sukarela jika merasakan diri kurang menonjol dalam pentadbiran Pakatan Harapan (PH) untuk digantikan dengan orang lain.

Dalam catatanya blognya, Kadir berkata masa setahun yang PH berikan kepada menteri termasuk menteri besar, ketua menteri atau exco kerajaan negeri adalah cukup lama.

“Jika ada yang masih merangkak dan meraba-raba setelah setahun diberi peluang dan tanggungjawab, maka adalah kewajipan kita meminta mereka memikirkan semula kedudukan mereka.

“Mungkin tidak kepada penjawat tetapi bagi rakyat jelata yang menaruh harapan, ia mungkin macam selama-lamanya.

“Setahun – 12 bulan, 52 minggu dan 365 hari – adalah cukup lama bagi mereka, kerana mereka mengharapkan perubahan dan pembaikan apabila mereka mengundi parti kita,” katanya.

Kadir berkata rakyat hanya mampu memberi pandangan dan menaruh harapan, selebihnya adalah hak dan budi bicara Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad untuk memikirkan tindakan sewajarnya.

“Beliau (Mahathir) tentu lebih arif kerana beliau sendiri memberi markah 50% sahaja kepada anggota Kabinet beliau.

“Pada fahaman saya, ini adalah markah purata. Ada yang bawah 50 dan ada yang atas 50. Yang bawah daripada 50 itu bolehlah dijadikan sasaran untuk diganti,” katanya.

Kadir berkata rakyat khususnya yang mengundi PH, berhak untuk membuat penilaian siapa yang pada pengetahuan dan pandangan mereka, berjaya atau gagal memenuhi aspirasi mereka.

Buang lantikan politik

Kadir menambah ramai pegawai tinggi lantikan kerajaan Barisan Nasional (BN) masih dalam jawatan masing-masing sekarang.

“Malah ada yang dinaikkan pangkat kerana mereka layak atau kerana proses kenaikan pangkat biasa.
“Kita juga tahu, ada saki baki lantikan bekas kerajaan BN yang masih setia kepada bos lama atau terikut-ikut cara dahulu,” katanya.

Kadir berkata sudah sampai masanya Jabatan Perkhidmatan Awam dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam bekerjasama dengan kerajaan membuang “virus” itu supaya cabang eksekutif dan pentadbiran boleh berganding bahu berkhidmat untuk negara dan rakyat jelata.

“Mana-mana yang tidak sehati dengan kerajaan PH atau berasa kurang layak eloklah mengundurkan diri.

Tiada ulasan: