Ahad, 19 Mei 2019

Bekas pengetua gesa kembalikan sekolah seperti era 70-an

V Chakaravathy menjadi perhatian selepas bercakap dalam forum 
mengenai sistem pendidikan yang dihadiri Menteri Pendidikan, 
Maszlee Malik.
PETALING JAYA: Bekas pengetua V Chakaravathy yang menjadi perhatian selepas bercakap dalam forum mengenai sistem pendidikan, menyeru kerajaan memiliki kawalan untuk menjadikan sekolah kebangsaan kembali ke zaman kegemilangan pada 1970-an dan bergerak ke hadapan.

Chakaravathy berkata pada 1970-an, sekolah tidak memberi tumpuan kepada kaum dan agama.

“Ia semuanya mengenai nilai-nilai manusia, pembelajaran dan mempunyai guru terbaik,” katanya kepada FMT.

Bekas guru matematik kanan di Maktab Tentera Diraja itu berkata guru adalah individu daripada semua kaum dan tiada seorang pun yang dilantik berdasarkan kaum dan agama.

Bagaimanapun, pada pertengahan 1980-an, sekolah kebangsaan mula berubah ke arah menjadi seperti lebih kepada sekolah agama sehinggakan guru-guru agama lebih menonjol berbanding guru-guru lain, kata Chakaravathy, yang menerima Anugerah Guru Cemerlang pada 1999.

“Tiada sesiapapun yang mempersoalkan mereka (guru agama) walaupun kadang-kadang mereka mengambil rehat yang lama,” katanya.

Chakaravathy, 80, berkata pada zamannya, beliau mengajar pelajar daripada semua kaum, majoriti mereka adalah orang Melayu yang kini berjaya dalam kerjaya masing-masing.

“Mereka tidak perlu tongkat (dasar Bumiputera) untuk berjaya. Apa yang mereka perlukan adalah guru yang baik dan berdedikasi untuk berjaya dalam kehidupan. Mereka diajar daya tahan dan mereka memilikinya,” katanya.

Chakaravathy, yang merupakan pengetua Sekolah Menengah Setapak pada 1981, berkata semua pelajar dihukum dengan cara yang sama seolah-olah mereka adalah anak-anaknya.

“Guru lain dan saya adalah buta warna. Saya melayani anak-anak sama rata. Mereka adalah anak-anak saya dan saya mahu mereka berjaya,” katanya.

Pada Februari, semasa forum yang dihadiri Menteri Pendidikan Maszlee Malik, Chakaravathy memberitahu hadirin sistem pendidikan dilanda “penurunan tahap” dan kualiti guru merosot secara mendadak.

Beliau berkata pada pertengahan 1990-an majoriti guru adalah orang Melayu dan ada yang dilantik walaupun tidak mempunyai dedikasi untuk mengajar generasi muda.

Pada masa ini, katanya, lebih ramai Bumiputera bergantung pada dasar kebangsaan untuk berjaya berbanding memastikan hanya guru yang baik yang dilantik. “Mereka merosakkan satu generasi,” kata Chakaravathy.

Baru-baru ini, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad berkata kursus matrikulasi, yang lebih pendek dan lebih mudah daripada STPM, diwujudkan sebagai “pintu belakang” bagi orang Melayu untuk ke universiti.

Sekolah vernakular

Chakaravarthy berkata tiada siapa yang boleh menyalahkan ibu bapa Cina dan India kerana menghantar anak-anak mereka ke sekolah Cina dan Tamil.

“Sebenarnya, tidak semua ibu bapa China dan India mahu menghantar anak-anak mereka ke sekolah-sekolah vernakular,” katanya sambil menambah ibu bapa menyedari sekolah kebangsaan lebih baik kerana anak-anak mereka boleh mengambil bahagian dalam perdebatan kebangsaan, sukan dan aktiviti peringkat kebangsaan yang lain.

Bagaimanapun sekolah kebangsaan menjadi terlalu beragama dan ramai ibu bapa merasakan “sangat tidak selesa” sejak pertengahan 1990-an.

Beliau berharap kerajaan akan mempunyai kawalan untuk “menjadikan sekolah kebangsaan kembali ke tahun 1970-an” untuk menjadikan sekolah kebangsaan sebagai pilihan utama bagi semua ibu bapa.

Chakaravarthy berkata jika bekas perdana menteri Singapura, Lee Kuan Yew dapat menutup sekolah Cina, Tamil dan Melayu dan menjadikan sekolah kebangsaan sebagai satu-satunya pilihan untuk semua rakyat Singapura, kerajaan sekarang boleh melakukan perkara yang sama untuk rakyat Malaysia.

Beliau berkata Lee mengumumkan mereka yang ingin bekerja dalam perkhidmatan awam perlu berbahasa Inggeris, menyebabkan ibu bapa menuntut penutupan sekolah vernakular.

Di Malaysia, beliau berkata kerajaan perlu membuat dasar yang akan menjadikan orang Melayu, Cina dan India melihat nilai sekolah kebangsaan ke tahap di mana sekolah vernakular akan kehilangan rayuan mereka.

Tiada ulasan: