Sabtu, 27 April 2019

Tak payah sebut Raja Melayu ini baru – Mahadzir Khalid

Nizam Zain
Datuk Seri Mahadzir Khalid
Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahadzir Khalid berucap dalam ceramah siri Jelajah Menentang Statut Rom: Mempertahankan Sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan di Pejabat UMNO Bahagian Kota Tinggi, Johor semalam.

KUALA LUMPUR – Kerajaan Pakatan Harapan (PH) diingatkan agar tidak mempersoalkan keberadaan Raja-Raja Melayu di negara ini hingga mahu melenyapkan kuasa dan keistimewaan institusi Diraja itu melalui Statut Rom.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahadzir Khalid menegaskan penghinaan terhadap Raja-Raja Melayu secara melampau sejak PH mengambil alih negara menunjukkan ada pihak tertentu cuba mempertikaikan kedudukan istana.

“Tak sampai setahun memerintah, tiba-tiba ada pula pelampau-pelampau yang anti agama, anti junjungan Rasullullah SAW dan anti Raja-Raja Melayu.

“Raja-Raja Melayu tidak hanya wujud semasa merdeka. Raja-Raja Melayu sudah wujud dalam zaman Tanah Melayu iaitu beratus tahun lalu. Lama dah, tak payah sebut Raja ini baru.

“Raja-Raja Melayu ini sudah lama di Tanah Melayu, yang baru hanya kita, baru merdeka 61 tahun,” katanya berucap dalam ceramah Jelajah Menentang Statut Rom: Mempertahankan Sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan di Pejabat UMNO Bahagian Kota Tinggi, semalam.
Datuk Seri Mahadzir Khalid
Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mahadzir Khalid (tengah) 
pada ceramah siri Jelajah Menentang Statut Rom: Mempertahankan 
Sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan 
di Pejabat UMNO Bahagian Kota Tinggi, Johor semalam.
Hadir sama, Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Lokman Noor Adam; Ketua UMNO Bahagian Kota Tinggi, Muszaide Makmor; Pesuruhjaya Pas Melaka, Kamaruddin Sidek dan Yang DiPertua Pas Kota Tinggi, Azmi Abu.

Mahadzir juga mendesak pihak berkuasa khususnya Polis DiRaja Malaysia (PDRM) agar tidak membiar penghinaan terhadap institusi Diraja itu berlarutan tanpa sebarang tindakan tegas.

“Macam mana gambar Yang di-Pertuan Agong (YDPA), tuan-tuan pun tengok gambar pakai macam mana, Raja-Raja Melayu tak pakai baju.

“Saya harap yang ini pihak berkuasa, pihak bertanggungjawab mesti ambil tindakan sepatutnya. Mana boleh buat penghinaan macam itu, takkan negara ini percuma macam itu,” tegasnya lagi. – MalaysiaGazette

Tiada ulasan: