Isnin, 29 April 2019

Hina Raja-Raja: Apakah AG akan dakwa diri sendiri, soal Umno

MALAYSIAKINI

   

Ketua Pemuda Umno, Asyraf Wajdi Dusuki mengalu-alukan kesedian pihak polis untuk menyiasat sebuah forum membibcangkan Statut Rom di Universiti Malaya (UM) baru-baru ini yang didakwa bukan sahaja menghasut tetapi menghina institusi Raja-Raja.

Walau bagaimanapun, Asyraf Wajdi membangkitkan persoalan siapakah yang akan membuat pendakwaan terhadap Peguam Negara, Tommy Thomas selepas polis selesai menjalankan siasatannya.

"Persoalannya apa akan berlaku selepas kertas siasatan di peringkat PDRM selesai dan diangkat ke Pejabat Peguam Negara?

“Apakah Peguam Negara akan mendakwa dirinya sendiri? soal Ayraf dalam satu kenyataan, hari ini.

Justeru, katanya adalah lebih beretika jika Tommy meletakkan jawatan selaku peguam negara sebelum dipecat oleh Yang di-Pertuan Agong.
"Bagi Pemuda Umno, Tommy Thomas sudah tidak layak memegang jawatan peguam negara kerana beliau boleh dianggap bersubahat bahkan langsung tidak mempertahankan Raja-raja Melayu tatkala panelis forum menyalah gunakan kebebasan bersuara yang mereka miliki untuk menukar forum awam ini menjadi satu medan terbuka bagi membangkitkan kebencian dan penghinaan terhadap Raja-raja Melayu di hadapan peguam negara tersebut,” katanya.

Hari ini, Ketua Polis Negara, Mohamad Fuzi Harun berkata pihaknya akan memanggil beberapa individu yang dikaitkan dengan forum itu termasuk penganjur untuk memberi keterangan.

Katanya siasatan setakat ini dilakukan di bawah Akta Hasutan dan pihaknya akan melihat sekiranya terdapat undang-undang berkaitan yang boleh digunakan bagi membantu siasatan.

Selain Tommy, antara yang hadir pada forum yang diadakan di Universiti Malaya itu adalah Timbalan Pengerusi Majlis Penasihat PKR Syed Husin Ali, penyelaras koordinator G25 Noor Farida Ariffin, pakar perlembagaan Shad Saleem Faruqi dan peguam Lim Wei Jiet.
Mengulas lanjut, Asyraf juga menyenaraikan tiga kebencian dan penghinaan utama terhadap Raja-Raja yang dikatakan berlaku dalam forum itu.

Pertama, katanya, mendakwa Raja-Raja merasa terancam dan tidak memberi perkenan kepada ratifikasi Statut Rom kerana mahu melindungi diri mereka daripada jenayah kemanusiaan yang mereka lakukan.

Kedua, mendakwa Raja-Raja dari Johor ke Perlis bukan keturunan Raja sebenarnya tetapi adalah keturunan daripada orang yang diletakkan sebagai Raja oleh British. Ketiga, mendakwa Raja-Raja menentang, menceroboh dan melanggar perlembagaan negara, termasuk dianggap sebagai antara perompak kekayaan negara.


Tiada ulasan: