Ahad, 28 April 2019

Mengenai jantung anda

Hajahfarhana Tarmudi



Ahmad (bukan nama sebenar) baru berusia 38 tahun dan dia mendapatkan rawatan di hospital kali pertama disebabkan berasa pening. Pada masa sama, denyutan jantungnya juga deras dengan nadinya 190 per minit dan tekanan darahnya juga rendah biarpun pelbagai kaedah sudah dilakukan.

Akhirnya, dia dirujuk kepada doktor pakar dan doktor mengambil keputusan untuk melakukan ujian elektrofisiologi (EP).

Doktor mendapati terdapat lebihan wayar ‘saluran konduksi’ pada bahagian kiri jantung sejak dia dilahirkan dan mengenal pasti rawatan sesuai bagi mengatasi masalah berkenaan dalam tempoh singkat.


Itu antara kes degupan jantung tidak normal yang berlaku secara tiba-tiba kepada pesakit yang sihat, tidak merokok dan pada usia muda, namun peminum kopi yang tegar.

Secara ringkasnya, degupan jantung dikawal perentak jantung semula jadi atau ‘bateri besar’ dinamakan nod sinus (SA) yang terletak pada atrium kanan di bahagian atas jantung.

Nod sinus ini menghasilkan impuls elektrik yang mencetuskan setiap degupan. Impuls elektrik dari nod sinus bergerak merentasi atrium menyebabkan otot atrium menguncup untuk mengepam darah ke dalam ventrikel.

Impuls elektrik itu kemudian tiba di kelompok sel dinamakan nod atrioventrikel (AV) atau dianggap sebagai ‘bateri sokongan’ yang juga laluan tunggal untuk isyarat bergerak dari atrium ke ventrikel di bahagian bawah jantung.

Nod AV memperlahankan isyarat elektrik sebelum menghantarnya ke ventrikel dan kelewatan itu membolehkan ventrikel diisi dengan darah.

Otot ventrikel yang menerima impuls elektrik kemudian mengecut dan mengepam darah ke paru-paru dan bahagian lain tubuh.

Bagaimanapun, jika penjagaan jantung diabaikan dengan tidak mengamalkan gaya hidup sihat seperti senaman, pemakanan dan mengawal tekanan, ia boleh menyebabkan jantung berpenyakit.

Menurut Perunding Kardiologi Intervensi Pusat Perubatan Tropicana Dr Choy Chun Ngok, mana-mana bahagian sama ada di bateri atau wayar boleh mengalami kerosakan.

“Kerosakan itu boleh menyebabkan bateri menjadi lemah, jantung berdenyut terlalu lambat atau terlalu cepat.

“Biasanya, denyutan jantung normal berlaku antara 60 hingga 100 denyutan per minit. Kadar ini dijanakan oleh sel jantung tersendiri yang digelar perentak jantung (pacemaker).

“Kadar denyutan jantung akan berubah dari semasa ke semasa bergantung kepada keperluan badan seseorang. Misalnya, individu itu mempunyai nadi 120 hingga 130 denyutan per minit apabila berlari, tetapi hanya 50 hingga 60 denyutan per minit ketika tidur.

“Sekiranya kadar denyutan jantung tidak berubah mengikut keperluan badan, itulah yang dikatakan sebagai tidak stabil atau normal,” katanya.

Ujarnya, terdapat pelbagai penyebab rentak degupan jantung tidak sekata (arrhythmia) yang dibahagikan kepada beberapa kategori iaitu denyutan jantung terlalu lambat, terlalu pantas ataupun tidak seragam.

Namun, kebanyakannya berpunca daripada masalah serangan jantung ataupun kerosakan sel perentak jantung apabila usia tua. Ini ditambah pula dengan adanya faktor lain seperti kencing manis dan darah tinggi yang mendorong masalah berkenaan.

Ada pula sesetengah kumpulan pesakit yang dilahirkan dengan keadaan sedemikian. Contohnya, secara kongenital mengalami nadi yang terlalu lambat atau terlalu cepat.

Mengesan degupan tidak normal 

“Ujian elektrofisiologi (EP) antara cara yang boleh dijalankan untuk mengesahkan masalah degupan jantung berkenaan. Ia adalah cara invasif untuk melihat rentak degupan jantung.

“EP memeriksa aktiviti elektrik jantung bagi mengesan punca gangguan rentak itu dengan menggunakan kateter yang dimasukkan ke dalam jantung menerusi saluran darah dari celah urat paha.

“Hasil daripada ujian EP juga membantu doktor memilih rawatan yang terbaik untuk pesakit sama ada menggunakan ubatan, perentak jantung (pacemaker) atau alat peranti lain dan pembedahan,” katanya.

Sekiranya jantung mempunyai masalah bateri dan denyutan yang lemah atau wayar mengalami kerosakan, alat elektronik digunakan sebagai perentak (pacemaker) bagi menggantikan penjanaan elektrik yang hilang atau rosak.

Selain pacemaker, ada kaedah lain digunakan bergantung kepada keadaan pesakit. Ini terutamanya digunakan kepada pesakit yang mempunyai masalah degupan jantung terlampau cepat dan bahaya digelar Ventrikular Fibrilasi (VF).

Kaedah implan Implantable Cardioverter Defibrillator (ICD), seakan-akan pacemaker berfungsi membantu mengesan ritma degupan jantung yang laju dan berbahaya secara automatik untuk mengembalikan ritma yang normal.

Cardiac Resynchronization Therapy & Defibrillator (CRTD) pula akan digunakan jika jantung menjadi lemah atau bengkak dan pesakit berasa terlalu penat hingga tidak mampu untuk melakukan apa-apa aktiviti.

CRTD ialah kaedah rawatan dengan memasukkan wayar di bahagian kiri serta kanan jantung dan menyerentakkan kadar degupan jantung bagi mengembalikan ritma yang normal.

Jelasnya, jantung individu dewasa yang sihat berdegup antara 60 hingga 100 kali seminit ketika rehat atau bergantung kepada aktiviti yang dilakukan.

Namun, jika kadar degupan jantung melebihi 150 kali seminit secara tiba-tiba atau disebut ‘litar pintas’, ia bukan sesuatu perkara yang normal dan tidak harus dipandang ringan.

Disebabkan kadar degupan jantung dikawal oleh isyarat elektrik yang dihantar ke dalam tisu jantung, keadaan berkenaan boleh berlaku apabila ketidaknormalan pada jantung menghasilkan isyarat elektrik yang cepat.

“Ini selalunya desebabkan oleh wayar ‘laluan konduksi’ yang berlebihan dalam jantung. Apabila ia berlaku, bahagian yang mengalami ‘litar pintas’ itu akan dikenal pasti dan kaedah ablasi akan dilakukan.

“Ablasi ialah proses menggunakan tenaga haba untuk menyentuh bahagian wayar berlebihan bagi merosakkan sel yang tidak sepatutnya ada di bahagian jantung untuk memastikan degupannya kembali normal,” katanya.

Gejala biasa

Apabila individu mengalami gejala seperti di bawah, segera berjumpa doktor bagi menjalani pemeriksaan dan mendapatkan rawatan sesuai dengan segera.

Warga emas berusia 60 ke atas atau individu berisiko seperti pesakit darah tinggi, kencing manis dan pernah mengalami masalah serangan jantung berisiko mengalami masalah berkenaan.

Pada masa sama, individu yang mengalami masalah Supraventrikular Takikardia (SVT) atau masalah pacemaker sejak lahir juga perlu mengambil langkah berjaga-jaga jika ada gejala yang dinyatakan di bawah.

Jika terlewat ia boleh membawa kematian apatah lagi jika denyutan jantung terhenti. Denyutan jantung yang terhenti dalam tempoh enam saat sudah cukup meningkatkan risiko pengsan dan juga kematian.

Antara gejala yang perlu diambil perhatian:

1. Pening atau pengsan. Ia selalunya disebabkan degupan jantung terlalu lambat atau cepat.

Degupan jantung yang cepat juga boleh menyebabkan pesakit pengsan kerana bekalan darah yang dipam tidak mencukupi sekali gus menurunkan paras tekanan darah, pening dan pengsan.

2. Berdebar-debar (palpitation) iaitu peningkatan kadar denyutan jantung. Perkara normal jika jantung berdegup pantas apabila terjaga daripada tidur secara tiba-tiba, marah ataupun terperanjat.

Namun, jika sedang menonton televisyen, berehat ataupun ketika makan, kadar degupan jantung menjadi cepat secara tiba-tiba, mungkin ada perkara tidak normal.

Pencetus keadaan ini juga boleh disebabkan pengambilan minuman kafein berlebihan seperti kopi dan teh terutama dalam kalangan pesakit SVT.

3. Sakit dada.

4. Penat dan nafas menjadi pendek. Nafas boleh menjadi pendek disebabkan jantung lemah, bengkak, injap bocor dan sebagainya.

Tiada ulasan: