Ahad, 31 Mac 2019

'Pengundi Rantau makin bimbang kedudukan Islam'

MALAYSIAKINI

   

PRK RANTAU | Senator Umno, Khairul Azwan Harun hari ini mendakwa kebimbangan mengenai kedudukan Islam semakin meningkat di kalangan pengundi Rantau.

Khairul berkata ini berdasarkan kajian oleh Pusat Pentadbiran dan Pengajian Politik (Cent-GPS) yang diasaskannya namun enggan mendedahkan butir-butir mengenai kaji selidik itu apabila ditanya.

Khairul mendakwa tinjauan tersebut dilakukan terhadap 600 pengundi di mana dua pertiga daripada mereka berumur lebih 30 tahun dan 59 peratus adalah orang Melayu.

Bagaimanapun, demografi dan metodologi yang digunakan tidak diketahui kerana Khairul memberitahu tinjauan itu tidak boleh didedahkan kepada umum.

"Daripada tinjauan itu, kami mendapati bahawa peluang pekerjaan dan kos sara hidup adalah isu yang paling penting dalam fikiran pengundi. Secara individu, kedua-dua kebimbangan ini diperhatikan terhadap lebih 60 peratus responden.

"Menariknya, kebimbangan mengenai sosial dan agama semakin meningkat dengan 50 peratus daripada subjek menyatakan kebimbangan terhadap kedudukan Islam di Malaysia," katanya dalam satu kenyataan.

Dari segi populariti, Khairul mendakwa 79 peratus responden menyukai Adun Rantau selama tiga penggal, Mohamad Hasan, yang juga pemangku presiden Umno.

"Di kalangan pemimpin Pakatan Harapan, Tun Mahathir masih menjadi yang paling popular, diterima kira-kira 72 peratus mereka yang ditinjau.

"Timbalan Perdana Menteri (Dr Wan Azizah Wan Ismail) dan (Presiden PKR) Anwar Ibrahim berada di tempat kedua, kedua-duanya mendapat sekitar 50 peratus dari usaha mereka sejak beberapa bulan lalu.

"Di kem Barisan Nasional, Mohamad Hasan, yang merupakan pemangku presiden Umno adalah yang paling popular dengan 79 peratus, diikuti oleh Khairy Jamaluddin. Kedua-duanya ialah pemimpin tempatan," didakwa Khairul.

"Menariknya, (Anggota Parlimen Sembrong) Hishammuddin Hussein mendapat sambutan lebih besar berbanding bekas perdana menteri Najib Razak," katanya.

Terdahulu, Mohamad, yang juga calon BN bagi Rantau meminta lawannya berkempen secara sihat dan tidak menjejaskan keharmonian kaum di kawasan itu.

Umno dan PAS dituduh menggunakan sentimen perkauman dan agama pada pilihan raya kecil sebelum ini di Semenyih.

Mohamad sendiri mencipta kontroversi apabila mengatakan bahawa orang Melayu telah diketepikan sejak PRU14 dan mereka yang sebelumnya penumpang kini tinggal di rumah besar.

Pilihan raya kecil Rantau akan menyaksikan pertandingan empat penjuru antara Mohamad, calon PH, Dr S Streram dan dua calon bebas iaitu R Malar dan Mohd Nor Yasin.


Tiada ulasan: