Khamis, 31 Januari 2019

‘NO PROBLEM’ DAN ‘TIMBANG: SPR – NAJIB

Wartawan Watan-Online

Bekas perdana menteri, Datuk Seri Najib Razak dilihat ‘memulangkan paku buah keras’ kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang memandang sebelah mata terhadap pelanggaran undang-undang oleh calon DAP dari Pakatan Harapan (PH), M. Manogaran dalam PRK Parlimen Cameron Highlands lalu.

Najib berkata SPR hanya akur untuk mempertimbangkan tindakan terhadap Manogaran selepas mendapat kritikan keras daripada rakyat walaupun calon DAP itu jelas melanggar peraturan.

“Calon DAP di Cameron Highlands telah jelas melanggar undang-undang pada hari membuang undi, siap dengan alasan yang amat lemah (Saya terlalu busy, sudah kelam-kabut, saya lupa.)

“Hari itu, SPR kata no problem. Sudah settle kerana kita sudah “tegur”.

“Selepas menerima kecaman hebat dari rakyat, hari ini SPR kata mereka kini mahu “timbang” untuk mengambil tindakan terhadap calon DAP,” katanya melalui kenyataan di Facebook rasmi beliau pada Isnin.

Najib yang juga ahli Parlimen UMNO Pekan itu mempersoalkan tindakan tidak konsisten dan berat sebelah SPR ke atas dirinya berbanding Manogaran yang hanya mendapat teguran walaupun calon tersebut dilihat sengaja melanggar peraturan.

“Saya masih ingat bulan Ogos lalu BERSIH dan SPR pantas sangat melapor saya kepada pihak polis kerana dituduh melakukan kesalahan yang amat berat semasa PRK Sungai Kandis walaupun saya bukan calon di sana pun.

“Siap dengan sidang akhbar sambil bergambar di luar balai polis menyatakan saya telah membuat satu posting di laman Facebook saya tentang PRK itu pada pukul tujuh pagi sebelum pusat undi dibuka pada hari membuang undi.

“Kalau kes calon DAP pula, hari itu tegur hari ini timbang. Ha! Tepuk,” ujar Najib sebelum turut menyertakan tanda pagar #CalonDAPkebal dan #takutApaBossku.


Tiada ulasan: