Isnin, 28 Januari 2019

Mengapa takut umum status ECRL?



SAYA telah mengeluarkan kenyataan pada 23 Januari lalu berhubung pertanyaan mengenai status terkini ECRL.

Kenyataan saya dibuat ekoran dua agensi media telah melaporkan pembatalan projek ECRL iaitu The Edge (18 Januari) dan The Straits Times Singapore (21 Januari). Walhal, tiada satu pengumuman rasmi dibuat oleh kerajaan dalam tempoh tersebut.

Kemudian pada 26 Januari, YB Menteri Hal Ehwal Ekonomi menyatakan kerajaan telah membatalkan projek ECRL kerana tidak mampu untuk menanggung kadar bunga tahunan yang mencecah RM500 juta setahun.

Kenyataan beliau telah mengejutkan beberapa Menteri Kewangan dan YAB Timbalan Perdana Menteri. Persoalannya, bagaimana keadaan caca merba ini boleh berlaku.

Mengapa pihak kerajaan masih belum mengumumkan keputusan rasmi berhubung status terkini projek ECRL? Apa perkara yang cuba diselindungkan oleh Jemaah Menteri? Siapa sebenarnya menteri yang bertanggungjawab ke atas projek ECRL?

Perkara penting seperti ini menggambarkan kelemahan ketara pihak kerajaan dalam mentadbir negara.

Saya mendesak pihak kerajaan segera membentangkan status terkini projek ECRL termasuk ganti rugi yang telah dibayar ekoran penangguhan projek yang telah dibuat sejak Julai 2018.

Saya juga meminta siapakah pihak yang membocorkan maklumat penting projek ECRL kepada pihak media sebelum perkara ini dibentangkan dalam mesyuarat Jemaah Menteri minggu lalu?

YB HAJI AHMAD AMZAD HASHIM

Ahli Parlimen Kuala Terengganu
HARAKAHDAILY

Tiada ulasan: