Isnin, 31 Disember 2018

Terengganu belum terima baki bayaran royalti 2018, kata Ahmad Samsuri


KUALA TERENGGANU: Kerajaan negeri masih menunggu baki pembayaran royalti sekurang-kurangnya RM250 juta yang belum dilunaskan oleh kerajaan Persekutuan bagi tahun ini.

Menteri Besar Dr Ahmad Samsuri Mokhtar berkata, kerajaan pusat bertanggungjawab menyemak kembali jumlah royalti yang sepatutnya diterima oleh Terengganu secara keseluruhan, berdasarkan perjanjian agihan yang ditandatangani kedua-dua belah pihak pada 1974.

Katanya, selepas berakhir pilihan raya umum ke-14 Mei lalu, ada 3 kali pembayaran dibuat oleh kerajaan pusat secara terus kepada kerajaan negeri dengan jumlah keseluruhan RM450 juta.

“Kita tidak ada kepastian tentang jumlah sebenar, tetapi daripada pengiraan kasar kita jangka masih ada (baki) sekurang-kurangnya RM250 juta lagi yang sepatutnya menjadi milik kerajaan negeri.

“Jadi dengan tahun 2018 yang tinggal 2 hari lagi, menjadi tanggungjawab pihak perbendaharaan iaitu Kementerian Kewangan untuk melunaskan baki tersebut kepada rakyat negeri Terengganu,” katanya kepada pemberita selepas acara Malam Penghargaan Media Eastern Pacific Industrial Corporation (EPIC) di sini.

Ahmad Samsuri berkata, sekiranya kerajaan negeri gagal menuntut baki royalti seperti yang dijangka, perbelanjaan negeri bagi suku pertama tahun depan masih berjalan seperti bajet yang dibentangkan dalam Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) November lalu.

“Selepas suku pertama itu barulah kita akan lihat macam mana cara yang sepatutnya sama ada kita kaji semula atau tidak,” katanya.

Sementara itu, dalam perkembangan lain Ahmad Samsuri berkata, keyakinan pelabur terhadap reputasi syarikat milik kerajaan negeri, Eastern Pacific Industrial Corporation (EPIC) tidak terjejas walaupun siasatan dalaman terhadap beberapa pegawai kanannya sedang berjalan.

Ahmad Samsuri berkata, pada masa ini tiada keperluan untuk kerajaan negeri melantik pengurusan baru bagi menerajui EPIC Berhad kerana percaya dengan keupayaan sedia ada.

Pertengahan bulan lalu, tular di laman sosial apabila pintu bilik ketua pegawai eksekutif (CEO) syarikat itu dikunci dengan rantai besi bagi menghalang pegawai tertinggi itu memasuki pejabatnya di Jalan Pejabat, di sini.

Tiada ulasan: