Khamis, 27 Disember 2018

Kementerian siasat KFC dan McDonalds

MALAYSIAKINI


  •    
    Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dilapor akan membuat pemeriksaan terhadap KFC selepas dakwaan tular mendakwa harga makananya naik.

    Satu lagi rangkaian restoran makanan segera McDonalds akan turut disiasat selepas Astro Awani melaporkan tinjauannya turut mendapati harga makanan di restoran itu juga meningkat.

    Timbalan Ketua Pengarah Penguatkuasa KPDNHEP Datuk Iskandar Halim Sulaiman berkata, bermula hari ini pegawainya telah mulakan pemeriksaan terhadap restoran KFC.

    “Kita dah mulakan siasatan dan pagi ini, pegawai saya telah mula mendapatkan maklumat daripada KFC, kenapa naik harga,” beliau dipetik berkata ketika dihubungi Astro Awani hari ini.

    Menjawab soalan Malaysiakini, QSR Brands (M) Holdings Bhd, pemilik KFC, semalam berkata sejak bulan ini, harga yang dipaparkan mereka termasuk enam peratus SST.

    KFC juga menjelaskan penyelarasan harga dibuat untuk memastikan mereka terus memberikan kualiti yang sama tanpa perlu berkompromi.

    Dalam kenyataan lain hari ini, QSR Brands bagaimanapun berkata kenyataannya berhubung penyelarasan harga produk jualannya telah disalah tafsir.

    Kata KFC, penyelarasan harga tidak mempunyai kaitan dengan SST, kerana kadar enam peratus Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) sebelum ini juga dikenakan pada pelanggan mereka.


    Tiada ulasan: