Isnin, 31 Disember 2018

Bani Israel dan Malaysia 2019

 
   

ULASAN | Wajar kiranya kita memulakan langkah menuju 2019 dengan berhenti seketika dan mengambil masa untuk beralih pandang ke belakang.

Seperti memandu kereta; ada baiknya jika kerap menjengah cermin pandang belakang, mana tahu ada kereta lain yang ‘bagi lampu’ atau ada puntianak sedang menyeringai di tempat duduk belakang.

Demikianlah pentingnya sekali sekala untuk memeriksa keadaan, sambil bergerak maju ke depan, dan mendapatkan teladan daripada masa silam yang sedang kita tinggalkan.

Antara kisah yang diulang sebut berkali-kali dalam Al-Quran, adalah kisah Bani Israel. Kisah mereka diceritakan secara ad nauseam. “Sampai naik loya” kalau kita terjemahkan kata ad nauseam itu.

Bani Israel dikisahkan hidup dalam pengabdian kepada firaun. Diperhamba untuk membangun binaan-binaan yang sehingga kini masih tegak berdiri di padang pasir Kaherah.

Maka datanglah Musa untuk menyelamatkan mereka ini, dan membawa amaran kepada si firaun yang mengaku dirinya Tuhan.

Setidaknya itulah yang cuba digambarkan filem Exodus: Gods and Kings, dibintangi Christian Bale sebagai Moses dan diarahkan Ridley Scott.

Si Moses ini yang awalnya membesar di istana firaun, akhirnya mengepalai revolusi Bani Israel, menuntut pembebasan daripada belenggu perhambaan. Mereka meninggalkan Memphis, ibu kota kerajaan firaun beramai-ramai, sehingga berhenti di tebing Laut Merah.

Di adegan ini, ada dialog yang sangat relevan dengan Malaysia pasca PRU14.

But we all have the same goal.”

We do now. What happens when we stop running?”

Menyeberangi Laut Merah

Ketika Bani Israel meninggalkan kota Mesir purba menuju Kan’an, mereka bergerak bersama-sama mengikut arahan dan petua si Moses ini. Tiada lain yang mereka fikirkan selain menjauh sejauh-jauhnya dari kehidupan diperhamba firaun. Maka tujuan mereka satu: Asalkan bukan firaun.

Setelah selamat menyeberang Laut Merah, dan firaun sudah jauh ditinggalkan; maka banyaklah songeh yang muncul. Hatta diberi makan manna dan salwa dari syurga pun, mereka minta diberi bawang, timun dan kacang.

“Dan (kenangkanlah) ketika kamu berkata: Wahai Musa, kami tidak sabar dengan makanan yang semacam sahaja; maka pohonkanlah kepada Tuhanmu untuk kami, supaya dikeluarkan bagi kami sebahagian dari apa yang tumbuh di bumi; dari sayur-sayurannya, dan mentimunnya, dan bawang putihnya, dan kacang dalnya, serta bawang merahnya.”

Demikian dirakam Al-Quran dalam surah Al-Baqarah, ayat 61.

Jika difikirkan betul-betul, tidak jauh beza sebenarnya dengan Malaysia setelah terlepas bebas daripada rejim BN pada 9 Mei 2018.

Setelah sama-sama bergelut dan berjuang untuk melepas bebas daripada bahaya Umno-BN, masing-masing mula memperlihatkan songeh dan cengkadak yang bersangatan.

Masing-masing juga turut mula memperlihatkan perangai yang aneh-aneh; termasuklah menunjukkan belang perkauman yang selama ini disimpan rapi. Itu belum campur spesis yang meski sudah bebas dari Umno, masih lagi terbawa-bawa perangai parti melingkup itu. Tidak kurang juga yang “rindu zaman Najib” meski melihat betapa panjang senarai pertuduhan terhadap pemimpin pujaan hati mereka.

Tidak jauh beza dengan Bani Israel yang diberi makan burung syurga, tetapi minta bawang dan timun.

Malaysia Baharu, Malaysia tanpa Umno

Sukar sebenarnya bagi kita untuk mendepani hari-hari muka dengan berbekal kesedaran bahawa sisa kehancuran Umno masih lagi diseret bersama memasuki era baharu seperti tahi kucing yang melekat di tapak kasut.

Ia masih wujud meski dalam bentuk dan bungkusan yang berbeza; seperti naib presiden BERSATU yang menyokong sala hguna sumber kerajaan misalnya, serta mereka yang bertepuk tangan menyambut cadangan itu.

Namun itu tidak bermakna bahawa susah payah kita sebagai sebuah bangsa untuk membebaskan diri dari belenggu hegemoni Umno hanyalah kerja sia-sia.

Seperti juga kisah Bani Israel, bergelut menyeberangi Laut Merah hanyalah satu permulaan kepada proses yang panjang.

Tanggal 9 Mei 2018 hanyalah satu langkah pertama kepada proses panjang memulihkan ekonomi, politik dan masyarakat Malaysia menuju sebuah negara yang lebih baik untuk semua; tanpa mengira latar keturunan, pendapatan, pendidikan, budaya, cara hidup, umur, orientasi seksual dan sebagainya.

Ya, memang ada banyak perkara yang harus dilaksanakan, sama banyak dengan perkara yang kita mahu laksanakan. Tetapi Malaysia Baharu harus jelas perbezaan antara kehendak dan keperluan; kemudian menyusun awlawiyat kerjanya, yang mana satu mesti didahulu dan diutamakan.

Kecelaruan dan kegagalan mengurus perubahan akan akhirnya berkesudahan dengan kecuaian yang menjahanamkan.

Dan di tengah-tengah kecuaian itu ada golongan kecewa yang akan sanggup berbuat apa sahaja demi meraih keuntungan atas kesilapan kita.

Melangkah masuk ke 2019, Malaysia Baharu seharusnya sudah boleh belajar daripada kesilapan lampau dan memastikan kesilapan tidak diulangi.

Seperti memandu kereta. Sambil bergerak maju ke depan, ada baiknya menjeling cermin pandang belakang dan mendapatkan teldan daripada masa silam yang sedang kita tinggalkan. Selamat tahun baru 2019.


*IZMIL AMRI ialah penulis dan pemerhati politik.


Tiada ulasan: