Selasa, 13 November 2018

Rafizi: Keputusan JPP bercanggah, tak adil

MALAYSIAKINI

   

Calon timbalan presiden PKR Rafizi Ramli membidas membidas keputusan jawatankuasa pemilihan pusat (JPP) yang diumumkan hari ini termasuklah keputusan untuk tidak mengadakan pemilihan semula di cabang Julau.

Dalam kenyataan media hari ini sebagai mengulas keputusan JPP, Rafizi mendakwa JPP didesak untuk tidak meneruskan pengundian semula, yang menurutnya akan memberikan kelebihan kepadanya.

"Sudah tentu saya berpendapat keputusan-keputusan JPP pada hari ini adalah tidak adil kepada saya dan rakan-rakan lain serta anggota parti keseluruhannya.

"Apabila masalah data di cabang Pensiangan diselesaikan, dijangkakan saya hanya ketinggalan sekitar 2,000 undi di belakang Mohamed Azmin Ali.

"Pengundian semula di cabang Julau akan memberi kelebihan secara keseluruhan kepada saya jika jumlah pengundi yang keluar melebihi 2,000 orang.

"Saya tahu JPP didesak untuk tidak meneruskan dengan pengundian semula, walaupun sebelum itu JPP sendiri yang mengakui sistem e-voting di Julau telah digodam dan tablet-tablet telah dicerobohi," katanya.

Rafizi turut merujuk kenyataan JPP awal hari ini yang mengumumkan tiga keputusan berhubung pemilihan semula di beberapa cabang yang telah diadakan dan penerimaan undi ragu.

Pengerusi JPP Rashid Din dalam kenyataannya berkata keputusan untuk tidak mengadakan pemilihan semua di Julau adalah kerana analisis pihaknya mendapati tiada data atau undi yang hilang.

Bagaimanapun beliau mengesahkan sistem e-undi dalam enam tablet yang digunakan telah "disapu bersih" oleh perisian anti-kecurian Prey.

Mengulas perkara itu, Rafizi membidas JPP dengan menyifatkan keputusan itu sebagai "tidak masuk akal" dan bercanggah dengan kenyataan awal JPP berhubung insiden yang melibatkan perisian antikecurian Prey.

"Ia adalah kenyataan yang 100 peratus bertentangan dengan kenyataan awal yang dikeluarkan oleh JPP sendiri.

"Kenyataan dan keputusan yang bertukar-tukar ini menyebabkan anggota parti semakin hilang keyakinan dengan kredibiliti keseluruhan proses pemilihan dan keputusannya," katanya.

Dua keputusan lain yang diumumkan JPP hari ini adalah berhubung penerimaan keputusan pemilihan semula di cabang Tawau dan Pensiangan, dan keputusan agar undi ragu hanya dikira bagi cabang-cabang terpilih yang mempunyai keputusan seri atau majoriti tipis.

Rafizi juga berkata JPP "gagal" menguruskan pemilihan dengan baik dan menerangkan perkara-perkara yang "diputar belitkan".

Antara yang disebutkan Rafizi termasuklah berhubung keanggotaan pengundi.

"JPP sendiri telah menyemak borang-borang keanggotaan dari cabang Julau dan mendapati setakat semakan, lebih 6,000 permohonan dari 13,000 permohonan mempunyai borang yang sah.

"JPP sendiri mengakui bahawa sehingga kini, keanggotaan melalui “thumb-drive” yang dibawa oleh Tian Chua dan Zuraida Kamaruddin masih belum disertakan dengan borang permohonan yang sah," katanya.

Berhubung undi ragu pula, Rafizi berkata JPP tidak boleh menolak kesemua undi ragu seperti yang diumumkan dan membuka setiap undi ragu kerana jumlahnya yang banyak boleh mempengaruhi keputusan pemilihan.

"Jika alasan JPP bahawa undi ragu hanya diteliti bagi cabang-cabang yang keputusannya sengit (melibatkan margin yang kecil), bagaimana pula dengan keputusan (bagi jawatan) timbalan presiden dan Majlis Pimpinan Pusat yang keputusannya hanya berbeza sekitar 1 peratus?" katanya.

Rafizi turut menggesa agar tindakan keras diambil terhadap ketua unit IT ALvin Teoh yang menurutnya menimbulkan keraguan terhadap sistem e-voting dan keputusan pemilihan 2018.

"JPP perlu meminta maaf kepada kesemua anggota KEADILAN atas semua kelalaian dan kelemahan yang mengundang pelbagai kontroversi dalam pemilihan 2018 ini.


"Sebagai aktivis parti yang sayangkan parti, mewakili ribuan lagi pimpinan dan aktivis parti yang lain, saya percaya kami boleh menerima segala keputusan pemilihan, asalkan ia dikendalikan dengan adil dan saksama mengambil kira perkara-perkara di atas," katanya.

Tiada ulasan: