Ahad, 18 November 2018

'K'jaan dulu, sekarang tak ada pendirian jelas isu bahasa Melayu'

 
   

Kerajaan perlu menyatakan pendirian yang tegas mengenai kedudukan bahasa Melayu agar tidak terpinggir dalam mendepani cabaran semasa, kata Sasterawan Negara Dr Anwar Ridhwan.

Anwar berkata kerajaan terdahulu dan sekarang tidak memberi isyarat yang jelas terhadap kedudukan dan masa hadapan bahasa Melayu dalam pelbagai aspek kehidupan sedangkan perkara itu termaktub dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan.

“Kita melihat bahasa Melayu berdepan cabaran getir dan semakin cacar marba sehingga timbul persoalan apakah wujud golongan ‘komprador’ atau pewaris nilai kolonial yang menyambung warisan nilai barat untuk dikekalkan dalam kalangan pribumi dalam negara.

“Ini menjadi kebimbangan kita terhadap masa hadapan bahasa dan bangsa Melayu dan kita mahu kerajaan bertegas dalam perkara ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan syarahan bertajuk Budaya Membaca, Ilmu Tinggi Dalam Bahasa Melayu dan Peduli Nasib Rakyat di Program Syarahan Perdana A Kadir Adabi di Universiti Malaysia Kelantan (UMK) Kampus Bachok di Kelantan hari ini.

Program itu dirasmikan Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) UMK Prof Datuk Ibrahim Che Omar serta turut dihadiri Presiden Pertubuhan Peradaban Melayu Malaysia Kelantan (PERADABAN) Datuk A Aziz Deraman.

Program yang dihadiri lebih 300 pelajar itu bertujuan memupuk kesedaran mendalam generasi muda agar mengenali tokoh terkemuka tanah air serta menghayati pemikiran, bakti dan sejarah perjuangan mereka.

Sementara itu Anwar berkata sikap orang Melayu sendiri turut mempengaruhi kedudukan bahasa Melayu selain bahasa kebangsaan itu mula dipinggirkan dalam sistem pendidikan nasional.

"Cabaran yang nyata ini memperlihatkan akibatnya apabila jumlah buku ilmu tinggi dalam bahasa Melayu kian menurun jumlahnya, sedangkan untuk berkembang bahasa Melayu mesti mempunyai kepustakaan ilmu dan persuratan yang banyak serta dibaca secara meluas," katanya.

Anwar yang juga Pensyarah Kanan Fakulti Penulisan Kreatif Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaa (ASWARA) berkata dalam pembentangan Belanjawan 2019 awal bulan ini juga tiada perhatian dan peruntukan yang disuntik untuk menyegarkan industri perbukuan negara.- Bernama


Tiada ulasan: