GOMBAK - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang melihat tiada masalah untuk konsep pemakaian patuh syariah bagi atlet dilaksanakan.

Malah, katanya, kelab bola sepak luar negara seperti England dan Perancis tidak mengenakan halangan untuk pemain beragama Islam mengamalkan ajarannya.

Susulan itu, beliau berharap Menteri Belia dan Sukan, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman tidak bersikap 'lebih' daripada dua pasukan itu apabila mengkritik keputusan Kerajaan Terengganu.

"Setahu saya kelab bola sepak England dan Perancis membenarkan pemain Islam mengamalkan ajaran agama. Jangan dia (Syed Saddiq) lebih daripada England dan Perancis sudahlah," katanya kepada media selepas menyampaikan syarahan perdana berjudul Geopolitik Antarabangsa dan Masa Depan Islam di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia di sini, malam tadi.

[ARTIKEL BERKAITAN: Terengganu laksana pemakaian patuh syariah atlet sukan]

Semalam, Syed Saddiq mempertahankan atlet dan mengatakan pakaian sukan pilihan mereka perlu dihormati.

Syed Saddiq turut melahirkan kebimbangannya terhadap masa depan beberapa sukan seperti renang, gimrama dan bina badan.

Sementara itu, Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, Syed Saddiq sepatutnya memberi galakan kepada atlet menutup aurat.

"Umat Islam kalau beri pandangan kena dalam kerangka sebagai seorang Muslim. Kalau benda itu selama ini tidak betul, kita kena perbetulkan.

"Apa masalahnya kalau mereka tutup aurat, kita mampu buat bukan tak mampu. Sebagai menteri beragama Islam beliau sepatutnya beri galakan. Dia tak boleh terikat dengan budaya yang bertentangan pandangan Islam," katanya.