Selasa, 13 November 2018

Dewan Rakyat kecoh bila MP bangkit isu tahfiz era BN

 

   
DEWAN RAKYAT | Perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan 2019 hari ini menjadi kecoh dengan pertikaman lidah antara anggota parlimen PH dan BN berkenaan peruntukan tahfiz oleh pentadbiran lalu.

Ia bermula apabila Cha Kee Chin (PH-Rasah) berkata kerajaan dulu "tidak pernah" memberikan sebarang bantuan kepada sekolah tahfiz yang mencetuskan kemarahan sejumlah wakil rakyat BN.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan Fahmi Fadzil (PH-Lembah Pantai) sama ada beliau setuju kerajaan BN, berbeza dengan PH, "tidak pernah" memberikan bantuan kewangan kepada sekolah tahfiz.

Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) bingkas bangun menuduh Cha sebagai berbohong dan mendesaknya menarik balik kenyataan itu.

"You are lying! Lies! (Kamu menipu! Bohong!)," katanya disusuli beberapa lagi anggota parlimen BN yang turut menyangkal Cha.

Noh Omar (BN-Tanjung Karang) kemudian membangkitkan aturan mesyuarat terhadap Cha kerana menurutnya berbohong kepada sidang Dewan Rakyat.

Speaker Mohamad Ariff Md Yusof berkata ia adalah soal pertikaian fakta, dan perlu dibahaskan oleh kedua-dua pihak sebelum memutuskan sama ada Cha patut menarik balik kenyataannya.

"Isunya (berkenaan) fakta, siapa yang berkata benar (dan) lebih dekat dengan fakta.

"Bincang sesama sendiri (dulu) sebelum saya buat keputusan," katanya.

Berkenaan penegasan Cha bahawa kenyataannya dibuat berdasarkan dokumen Belanjawan 2018, Ketua Pembangkang Ahmad Zahid Hamidi (BN-Bagan Datuk), Khairy Jamaluddin (BN-Rembau), Ismail Sabri (BN-Bera) dan Hasan Arifin (BN-Rompin) membangkitkan beberapa contoh yang mana bekas perdana menteri Najib Razak menyebut tentang bantuan sekolah tahfiz ketika pembentangan belanjawan.

Ismail antara lain menyebut peruntukan RM40 juta yang disalurkan menerusi GiatMara untuk program latihan untuk pelajar tahfiz.

Ariff akhirya mengarahkan Cha menarik balik kenyataannya.

"Saya hormati keputusan speaker," kata Cha dan cuba meneruskan perbahasannya.

Tetapi ia tidak cukup meredakan kemarahan wakil rakyat BN yang tetap mahukan Cha secara jelas menarik balik kenyataan.

Selepas berlanjutan kira-kira 20 minit, Cha akhirnya mengalah dan berkata, "Saya tarik balik dan betulkan ayat saya tadi dengan mengatakan Belanjawan 2019 dengan khusus dan jelas memberi peruntukan kepada sekolah tahfiz.

Dalam Belanjawan 2019, sejumlah RM652 juta diperuntukkan untuk sekolah pelbagai aliran di negara ini, dengan RM50 juta untuk sekolah tahfiz dan RM25 juta untuk skolah pondok berdaftar.


Tiada ulasan: