Selasa, 13 November 2018

Azeez sekali lagi 'tarik minat' SPRM

 
   

EKSKLUSIF | Anggota Parlimen Baling dan bekas pengerusi Lembaga Tabung Haji, Azeez Abdul Rahim kini menjadi fokus siasatan SPRM sekali lagi.

Menurut sumber isu yang dikaitkan dengan ahli politik dikenali ramai itu ialah berhubung dana digunakan Kelab Putera 1Malaysia (KP1M) untuk beberapa misi kemanusiaan mereka.
Untuk rekod Azeez ialah pengerusi kelab berkenaan.

Kata sumber yang dekat dengan siasatan tersebut Azeez disyaki melantik beberapa syarikat yang ada kaitan dengan saudara-mara atau kenalannya untuk menjadi pembekal barangan bagi projek-projek KP1M sama ada di negara ini atau di luar Malaysia.

"Setakat ini penyiasat SPRM sudah memanggil sekurang-kurangnya lima individu yang ada kaitan dengan projek KP1M untuk disoal siasat.

"Mereka menemui kadar belian untuk beberapa projek kemanusiaan KP1M tidak selaras dengan apa yang diumumkan kepada orang ramai," katanya kepada Malaysiakini.

Kata sumber itu jumlah peruntukan untuk kelab itu semasa ia aktif mencecah jutaan ringgit.

Bagaimanapun dia enggan mendedahkan jumlah sebenar dana yang terlibat.

Sementara itu Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki mengesahkan agensi antirasuah itu sedang menyiasat isu berkenaan.

Beliau juga mengesahkan Azeez antara orang yang berkepentingan dalam siasatan tersebut namun enggan memberi komen lanjut.

Untuk rekod pada 2013 saja dilaporkan KP1M melakukan 34 misi kemanusiaan termasuk di Syria, Filipina, Somalia dan Jepun.

Malaysiakini sudah cuba mendapatkan komen daripada Azeez.

Tiada ulasan: