Jumaat, 28 September 2018

PRK PD, malapetaka besar jika Anwar menang

Oleh NARAZA MUDA





PAS sudah menyatakan kesediaannya untuk meletakkan calon di PRK Port Dickson (PD), satu pilihan raya buatan Anwar Ibrahim untuk menjayakan agenda keinginannya dinobatkan sebagai Perdana Menteri ke-8.

Apakah semudah itu? PAS sememangnya mengambil kedudukan sebagai parti dan pembangkang yang berprinsip apabila mencabar Anwar, bukan kali pertama, Langkah Kajang sebelum ini digagalkan oleh PAS.

Umno yang terduduk penangan PRU14, terus hilang taring dan masih tercari-cari rentak sebagai pembangkang dalam sejarah negara. Walhalnya PAS memberi laluan kepada Umno di kawasan pengundi Melayu 42.72 peratus dan BN telah bertapak melalui MIC sebelum ini.

Jika Anwar menang, tragedi atau malapetaka baharu akan terjadi. Bukan pertembungan Mahathir dan Anwar, tetapi Azmin Ali. Sekarang pun Azmin memang menjadi penyokong dan Menteri paling berpengaruh selepas Mahathir.

Dan sudah ada maklumat sulit yang sedang diperkatakan memang ada perjanjian antara Mahathir, Azmin adalah Perdana Menteri selepas Mahathir.

Jika pertembungan ini berlaku, Mahathir akan terus menerajui Malaysia untuk tempoh yang lebih lama atas alasan mengekalkan kestabilan Pakatan Harapan (PH).

Sejarah Langkah Kajang telah mencetuskan pertembungan PKR, DAP dengan Istana Selangor, tidak mustahil krisis ini akan berlaku sekali lagi. PAS menjadi penyelamat waktu itu dengan menamakan Azmin sebagai Menteri Besar Selangor untuk mengelak krisis perpanjangan.

Jika Anwar menang inilah antara jangkaan yang akan berlaku. Sebab itu PAS dilihat tidak memberi laluan mudah kepada Anwar untuk mengelak krisis besar dan malapetaka politik pertembungan alaf PH ini akan membantutkan perjalanan pentadbiran negara.

Untuk memastikan semua jangkaan ini tersasar, Anwar mesti dihalang menang di PD. Dengan erti kata lain PAS mestilah dimenangkan dalam apa jua sekali pun untuk mengekalkan kestabilan politik di Malaysia

Tiada ulasan: