Khamis, 30 Ogos 2018

Tiga hari prosiding siasat GST – Kiandee

THE MALAYSIAN TIMES
 


KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) hari ini menetapkan 12, 13 dan 20 Sept untuk memanggil beberapa individu yang terlibat bagi isu wang tuntutan cukai input bagi kutipan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST).

Pengerusi PAC Datuk Seri Dr Ronald Kiandee berkata pihaknya menyenaraikan lebih daripada enam individu untuk dipanggil bagi membantu siasatan berhubung isu kehilangan wang tuntutan bayaran balik GST yang didakwa ‘dirompak’ kerajaan terdahulu.

“Beberapa saksi telah dipanggil termasuk daripada Jabatan Kewangan Negara, Jabatan Kastam untuk memberi keterangan kepada PAC.

“…kita akan panggil mereka (pegawai kerajaan terdahulu), penjawat awam terdahulu dan sekarang, bekas menteri dan menteri sekarang bakal dipanggil PAC dan surat telahpun diedarkan,” katanya kepada pemberita selepas taklimat Jabatan Akauntan Negara bersama PAC di bangunan Parlimen, hari ini.

PAC kini dalam proses awal untuk menyiasat dua isu utama iaitu kehilangan lebih RM18 billion wang tuntutan GST dan skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB).–Bernama

Tiada ulasan: